Zoeken in deze blog

vrijdag 22 mei 2015

Pizza van havermout en griesmeel

Dit komt jullie waarschijnlijk bekend in de oortjes. Pizzadag op zondag. Ik zou er thuis gelijk een traditie van maken, want dit is een zeer groot succes bij ons. Gaat dit niet vervelen? Ik moet eerlijk zijn, soms wel. Dan ga je gekke dingen uithalen. Dan gooi je de bloem aan de kant en omarm je de havermout en griesmeel. Nieuw voor mij, een grote stap voor mij. Maar als nieuwe dingen zo goed uitpakken als deze keer, ben ik bereid om nog veel meer nieuwe grote stappen te zetten. Pizza met havermout en griesmeel zal niet snel in je opkomen, maar probeer het. Alsjeblieft. De smaak is heerlijk, het voelt ook gezonder, niet onbelangrijk. De havermout maakte ik wat fijner, zodat het echt de textuur van bloem krijgt. De textuur van het deeg is echt anders, dan 'normaal' pizzadeeg, waar ik overigens ook het recept van op mijn blog heb staan, namelijk hier. Hieronder deel ik het recept, in videovorm, maar ook in tekst. Ik vind het leuk om te horen als jullie iets zelf hebben uitgeprobeerd! Bon apétit!

Pizza van havermout en griesmeel

Ingrediënten voor 4 pizza's
  • 150 gram griesmeel
  • 150 gram havermout
  • 100 milliliter water
  • 4 eetlepels olijfolie
  • 1 zakje gedroogde gist van 7 gram
  • een eetlepel suiker
  • een grote snuf zout
Bereidingswijze
Doe het water en de olijfolie samen in een kom en los hier de gist in op. Maal de havermout klein in een keukenmachine of blender. Meng de havermout, griesmeel, zout en suiker. Doe dit op het aanrecht en maak hier een kommetje in waar je het water gemengd met de olijfolie en gist in schenkt. Zet je handen in het 'kommetje' en draai rondjes zodat je steeds een klein beetje meer havermout en griesmeel toevoegt. Na een tijdje merk je dat je het een beslagje begint te vormen en dan kun je beginnen met kneden. Overigens kun je dit beslag ook met deeghaken maken in een kom, maar ik vind het persoonlijk fijn om het deeg te 'voelen'. Wat diepzinnig dit. Kneed dit tot een soepel en elastisch deeg en laat dit dan voor minimaal 2 uur rijzen totdat het deeg zich heeft verdubbelt in massa. Na twee uur rijzen snijd je het deeg in 4 stukken en kneed deze een voor een nog kort even door. Hier rol je dunne ronde pizza's van. Voordat je ze gaat beleggen met jouw favo ingrediënten laat je ze het liefst nog een kwartier narijzen. Dan kun je ze gaan beleggen met jouw ideale pizza toppings! Tomatensaus, olijven, kaas, mozzarella, paprika, tomaten, pesto, parmezaanse kaas, be creative!

Bon apétit!


2 opmerkingen:

  1. Lekker hoor zo'n pizza. Mijn man vind dat ook zo lekker en vooral als hij terug komt van en zware klus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er lekker uit! Wil ik wel eens proberen, heb ook wel een een pizza van bloemkool gemaakt, maar ik denk dat dit toch lekkerder is!

    Als antwoord op je reactie op m'n blog: ik heb zo'n dikke wang en blauw oog doordat ik aangereden ben gister :( Verder overal heel stijf en pijnlijke spieren.
    Vandaar!

    BeantwoordenVerwijderen