Zoeken in deze blog

zaterdag 4 april 2015

American pancakes

Ontbijten met warme pannenkoeken overgoten met stroop, besneeuwd met poedersuiker, bestrooit met blauwe bessen en ga zo nog maar even door. American pancakes zijn dan ook echt een favoriet van mij aan de ontbijttafel. Deze pannenkoekjes zijn een stuk kleiner dan de Hollandse pannenkoek, en ook een wat dikker. De Amerikaanse pannenkoekjes zijn dan wel boller, maar daarbij ook veel luchtiger. Fluffy pancakes, vind ik dan ook een geschikte naam. Hoe komen ze zo luchtig, hoor ik je nu denken. Het ei dat door het beslag gaat, splits je. En nu komt de truc, het eiwit klop je stijf. En zo ontstaan de luchtige pannenkoeken. Door de toevoeging van zelfrijzend bakmeel groeien de pannenkoekjes ook nog een beetje als ze in de pan zitten.
Het beslag is heel wat dikker dan het beslag van de alledaagse pannenkoek, en daardoor hoef je geen speciale pannen te gebruiken om een mooie ronde vorm te creëren, dat doen ze van zichzelf al. Een eetlepel beslag in de pan en je krijgt een prachtig rond pannenkoekje. Te lekker bijna om met iemand te delen! Maar als je iemand blij wilt maken, doe het dan goed! Serveren met fruit, poedersuiker of ahornsiroop. Maak het net zo feestelijk als jij lekker vind! 
Overigens zijn deze american pancakes ontzettend fotogeniek, heerlijk om foto’s te schieten, een plaatje om te zien dan ook! Hieronder het recept! Bon apétit!

American pancakes

Ingrediënten voor 1 persoon
  • 1 ei
  • 40 gram zelfrijzend bakmeel
  • 50 milliliter melk
  • 1 theelepel kaneel
  • 1 eetlepel suiker
  • olijfolie
Bereidingswijze
Verwarm een scheutje olijfolie in een koekenpan.
Splits het ei. Klop het eiwit met de hand stijf, zodat je het boven je hoofd kan houden, dat kun je gerust proberen. 
Zeef het bakmeel boven het eigeel. Klop de melk erdoor zodat je een glad beslag krijgt. Roer de kaneel en suiker hierdoor. 
Spatel het eiwit door het beslag.
Schep telkens met een eetlepel een hoopje beslag in de hete pan. Ik haalde er 6 pannenkoekjes uit. Bak de pannenkoekjes aan beide goudbruin. Serveer met poedersuiker, ahornsiroop of blauwe bessen. 

Bon apétit! 


3 opmerkingen:

  1. mmmm...zo wil ik ook wel eens ontbijten
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hee, ik zocht dit recept, want ik ben nu alleen thuis, en ze waren heerlijk! x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze waren echt zalig echt thanks voor deze heerlijke recept.
    Ik ga dit echt vaker doen.

    BeantwoordenVerwijderen