Zoeken in deze blog

woensdag 24 juni 2015

Pannenkoeken met brinta

Ik ben ontzettend dol op pannenkoeken en wanneer ik deze eet komen altijd talloze herinneringen naar boven borrelen. Wij eten altijd pannenkoeken bij mijn oma op de boerderij, oma's pannenkoeken, die zijn zo lekker! Ik kan nooit dat recept evenaren, maar wel heb ik dit keer een aantal ingrediënten bij mijn beslag gegooid die ook zeer lekker smaken! Want eens in de zoveel weken of maanden, bakken wij pannenkoeken als diner. Niet als ontbijt, maar gewoon voor het avondeten. Even geen groenten, nee gewoon lekker pannenkoeken! Smullen is dat, zeker als er nog een aantal overblijven. Die warmen we de volgende ochtend dan op in de magnetron en dan kunnen we nog even heerlijk nagenieten.
Het mooie aan pannenkoeken is, vind ik, je maakt er je eigen feestje aan. Ik ben verzot op de combinatie aardbeien en een laagje nutella. Maar ik houd ook net als mijn mama van een kaaspannenkoek met stroop. Ik krijg nu al weer trek als ik hier aan denk.
Ik bak niet in met margarine of roomboter, nee in olijfolie. Gezond, makkelijk, het is al vloeibaar, en lekker!
Mijn geheime recept dat nu al niet meer geheim is omdat het nu online staat, zit 'm in één ingrediënt. Ik heb dit stiekem van mijn vader overgenomen, maar dat hindert niet, toch pap? Ik voeg brinta toe. Waar je pap mee maakt? Ja. Lekker? ONtzettend. Hieronder deel ik het recept! Bon apétit!

Pannenkoeken met brinta

Ingrediënten voor ongeveer 15 pannenkoeken
  • 1500 milliliter melk
  • 800 gram bloem
  • 4 eieren
  • 3 eetlepels brinta
  • 1 zakje vanillesuiker
  • olijfolie 
Bereidingswijze
Zet twee koekenpannen op het fornuis en verwarm deze alvast voor. Zet zo'n liter water op het vuur. Pak twee borden en een grote pan. Kookt het water? Doe dit in een pan en doe zet hier de borden op. Is er zo een pannenkoek klaar, leg deze dan tussen de twee borden, gelegen op de pan met kokend water. Zo blijven ze goed klaar, totdat de laatste pannenkoek uit de pan gaat. 
Doe de bloem, brinta en vanillesuiker in een kom en voeg hier beetje bij beetje de melk bij. Voeg daarna een voor een de eieren toe en mix dit tot een mooi beslagje. Doe een klein drupje olijfolie in beide pannen. Schep hier met een pollepel een flinke lepel beslag en bak de pannenkoeken aan beiden kanten goudbruin en gaar. Bewaar de pannenkoeken tussen de twee borden. Ga door totdat je al het beslag hebt opgemaakt! Beleg je pannenkoeken met alle zoetigheden die jij lekker vindt, ik ben voorstander van de combinatie nutella met aardbeien. Maar denk bijvoorbeeld ook aan stroop, poedersuiker, bosbessen, basterdsuiker en kaas!

Bon apétit! 


6 opmerkingen:

  1. Lekker Emma! Mooie combi die slippers en sokken! En de combi nutella en aardbeien ook! Haha! De pannenkoeken lijken me erg lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een grappig idee, brinta door de pannenkoeken!
    Krijgt het een lekkerdere smaak of structuur ofzo ervan?
    Leuk recept!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beiden, de structuur wordt iets korreliger, heeft wat van volkoren weg, en de smaak is daarmee ook te vergelijken! Super lekker!

      Verwijderen
  3. Volgens mij kloppen de verhoudingen in je recept niet. Ik heb dit blind gevolgd, maar krijg dan een dik beslag en taaie pannenkoek. De verhouding bloem/melk is normaliter 1:2.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was mij inderdaad ook al opgevallen, zelf gebruik ik normaal gesproken, gewoon het basis recept 250gr bloem 550ml melk (of 450ml melk en 100ml bier) en 2 eieren. maar ik hou dan ook van dunner beslag.

      Dit lijkt zowaar op wat ik nog van vroeger ken en heet 3indePAN

      Verwijderen
  4. Was vet nice! Leek op wentelteefjes.
    1 ei extra gedaan en voor 2 personen perongeluk 100ml opv 200ml melk erin gedaan. Als topping appel met kaneel en wat suiker.
    De pannenkoeken waren aardig fluffy, 10/10 would recommend!

    BeantwoordenVerwijderen