Zoeken in deze blog

zaterdag 16 augustus 2014

Pommes duchesse met knapperige kipfilet

Heerlijk vind ik het om de Allerhande door te bladeren. De maand augustus staat in teken van Frankrijk, hier viel mijn oog op het heerlijke recept met aardappelen; pommes duchesse. Aardappelpuree wat je vervolgens in rozetten spuit en afbakt. Dat leek me ongelofelijk lekker en ook wel weer een experimentje. Daar houd ik erg van. Niet altijd dezelfde dingen maken, maar variëren, veel experimenteren. Ik moet bekennen, dit bevalt niet altijd even goed, maar deze aardappeltjes vielen wel in de smaak. Al liep ik wel even te stoeien met onze spuitzak, die hoognodig aan vervanging toe is. Maar het resultaat mocht er zijn, het zag er ongelofelijk mooi uit. Erg sjiek, terwijl het doodnormale aardappelpuree is, alleen dan in rozetten gespoten en afgebakken. Doordat het rozetten zijn, krijgen ze in de oven zo’n lekker knapperig korstje, dat ook nog eens bruin wordt. Het moeten echt rozetten zijn, je kunt niet gewoonweg bolletjes gaan rollen. Dat werkt niet. Ik had er voor de zekerheid ook nog wat andere aardappeltjes bij gemaakt, mochten de andere helemaal mis lopen. Maar dit was niet het geval.
Hierbij maakte ik een erg simpel, lekker, knapperige kipfilet. Met een korstje van cornflakes, toen ik dit voor het eerst een paar jaar geleden hoorde dacht ik, wat, met cornflakes? Maar nu is het voor mij de gewoonste zaak van de wereld geworden. Erg lekker! Tuurlijk moet je ook groenten binnenkrijgen, ik at hier heerlijke sperziebonen bij, vers bij mijn oma uit de tuin! Ik vond het zonde om daar iets aan te veranderen en heb ze gewoon heerlijk gekookt. Je kan ook kiezen voor een andere groente, wat jij wilt! Experimenteer, daar rollen uiteindelijk de allerlekkerste dingen uit! Hieronder het recept voor de pommes duchesse met de heerlijk klaargemaakte kipfilet! Bon apétit!


Pom­mes du­ches­se met knapperige kipfilet


Voor vier personen

Ingrediënten


Voor de pommes duchesse

  • 1 kilo kruimige aardappelen
  • 1 ei
  • 100 gram boter, op kamertemperatuur
  • 1 mespuntje nootmuskaat
  • pureestamper
  • spuitzak met kartelmondje
Voor de kip
  • 3 eetlepels olijfolie
  • klontje boter
  • 2 kipfilets
  • 1 ei
  • 150 gram cornflakes
  • eventueel 1 citroen

Bereidingswijze

Pommes duchesse
Schil de aardappelen en snijd ze in partjes. Kook deze in water met zout, voor 20 minuten. (In de tussentijd begon ik nu met de sperziebonen.) Giet ze hierna af, houd een klein beetje kookvocht over. Stamp met de pureestamper de aardappels tot puree.
Verwarm de oven voor op 190 graden. Roer met een lepel het ei en de boter door mekaar. Als de boter toch nog wat hard is kun je hem met een mes in blokjes snijden. Roer deze door de puree tot het volledig is opgenomen. Breng de puree op smaak met nootmuskaat en eventueel een snufje zout en peper.
Schep nu de puree in de spuitzak en spuit mooie rozetten op een met bakpapier beklede bakplaat. Bak deze in een halfuurtje goudbruin.

Kip
Nu de pommes duchesse in de oven staat begin je met de kip. Snijd beide filets in de lengte doormidden, zodat je 4 dunne kipfilets krijgt. Gebruik eventueel een vork als hulpmiddel, rauwe kip kan je beter niet aan je handen krijgen. Dep deze droog met keukenpapier. Bestrooi de filets met een beetje zout en peper. Pak twee diepe borden of bakjes. Klop in de ene het ei los. En verkruimel de cornflakes in de andere een beetje. Zet een koekenpan op het vuur en druppel hier de olijfolie in, vervolgens een klontje boter. Pak een kipfilet en haal deze eerst goed door het eimengsel. Vervolgens door de cornflakes, zorg dat deze daar goed mee bedekt is. Leg hem dan in de pan, doe dit ook met de andere drie. Bak ze bruin en gaar aan beide kanten. Ben je niet zeker over de gaarheid, snijd de dikste filet dan doormidden en controleer of deze helemaal wit is. Dan is hij gaar, je kunt echt geen rauwe kip serveren namelijk.
Tegen de tijd dat de kip klaar is, zijn de aardappeltjes als het goed is ook klaar.
Serveer de pommes duchesse eventueel in een mooie schaal en zet ze dan op tafel. Serveer de kip eventueel nog met een schijfje citroen.

Bon apétit!


1 opmerking: