Zoeken in deze blog

zondag 17 januari 2016

Limoencake

De geur van versgebakken cake nestelt zich langzaam in alle hoekjes van het huis. Gezinsleden lopen met hun neuzen hoog in de lucht gestoken op deze geur af. Als ie dan ein-de-lijk uit de oven komt, kan er bijna niet vanaf gebleven worden. Hoe leuk is het dan ook om dit je liefste vrienden en/of familie die op bezoek komen dan zo'n heerlijke homemade cake voor te schotelen. Vind ik altijd zo'n warm huiselijk gevoel geven. Een heel fijn warm welkom.

Deze limoencake stond al een heule tijd op mijn to bake list. Té lang, maar gelukkig werd het nu eindelijk tijd om de mouwen op te stropen, de ingrediënten in een kom te mikken, dit door elkaar te mixen, en af te bakken. Dan het lange wachten, tot je dat lekkere ding eindelijk in je armen kan sluiten en het liefst met hem zou willen trouwen, en dan verslinden, goede combi.
Af laten koelen lukt daarom ook eigenlijk niet, maar anders valt hij uit elkaar en dat wil ik niet nog een keer laten gebeuren. Ja, lieve mensen, geduld is een schone zaak. Zegt de enige echte Emma Timmerman, die sneller is dan het geluid. Maar ook die eigenschap moet ik soms om de hoek parkeren.

Ik waardeer limoen boven citroen. Misschien omdat hij wat kleiner is, en groen, maar zijn smaak vind ik op de een of andere manier boven zijn gele zure vriend uitspringen. En het frisse van de limoen past perfect in de cake met een klodder crème fraîche. En wat kurkuma om het geheel wat naar een hoger lever te brengen. En dan zo snel mogelijk die oven in, want je kunt niet wachten! Hieronder het recept voor jullie! Bon apétit!

Limoencake

Ingrediënten
  • 150 gram boter
  • 150 gram suiker
  • 3 eieren
  • 100 milliliter créme fraîche
  • 150 gram bloem
  • 16 gram bakpoeder
  • 1 limoen
  • snufje zout
  • 2 theelepels kurkuma
Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 170 graden.
Klop de boter en suiker in een kom luchtig. Voeg hier een voor een de eieren aan toe. Voeg hier de crème fraîche aan toe. Voeg als dit is opgenomen, de bloem toe, zeef dit eventueel. Zeef de bakpoeder, anders krijg je die klontjes, en voeg dit ook toe. Rasp de schil van de limoen en voeg de rasp toe aan het beslag, samen met een snuf zout en de kurkuma. Bekleed een cakevorm met bakpapier of vet 'm in met boter en verdeel hier het beslag in. Bak de cake in het midden van de oven in 45 minuten gaar. Wanneer je er met een satéprikker insteekt, moet hij er schoon uitkomen, plakt er nog wat deeg aan, dan moet ie nog wat langer.
Wat heel lekker is, is als de cake uit de oven komt, het sap van de limoen over de cake heen te schenken, dit kun je ook met een kwastje doen. Zo wordt de cake nóg frisser!

Bon apétit!

10 opmerkingen:

  1. Oeh wat lekker! Ik houd echt van Limoen maar heb nog nooit een limoen cake gegeten of gemaakt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ziet die er lekker uit! Zelf houd ik ontzettend van citroen cake, dus ben erg benieuwd naar deze!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ben verzot van alle soorten cakes dus deze komt zeker op mijn to do lijstje!
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Limoencake lijkt me lekker. Maar is de enige limoen die je toevoegt, de rasp? Moet er niet ook nog sap in?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik verwerk in het beslag alleen de rasp, dit geeft al een hele lekkere toevoeging. Mocht je nog wat frisheid toe willen voegen, dan kun je wanneer de cake gebakken is, het sap van de limoen over de cake schenken of met een kwastje dit insmeren. De cake zal als een soort spons werken en het sap van de limoen opnemen!

      Verwijderen
  5. Duidelijke mooie foto's! Ziet er heerlijk uit en klinkt zo goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Yummy! 't is dat d'r op dit moment een carrotcake in de oven staat, maar anders zou ik wel weten wat er gebakken moest worden... :)

    BeantwoordenVerwijderen