Zoeken in deze blog

zaterdag 4 juni 2022

Vlierbloesemsiroop

Heehallo, zijn jullie ook zo aan het genieten van de zonnige dagen? Anders ik wel. Op het moment schrijf ik mijn thesis over stadslandbouw in Kopenhagen maar ik probeer genoeg vitamine D op te snuiven door naar buiten te gaan en zoveel mogelijk groen op te zoeken in Utrecht. Sinds een tijdje ben ik actief bij SFYN (Slow Food Youth Network) Utrecht en dat inspireert me om wat meer te doen met mijn blog en het creëren van recepten. Nu iets anders dan anders, het maken van vlierbloesem siroop. Hiervoor heb je vlier nodig en dit kan nu nog eventjes geplukt worden !! Ik ging op pad met mijn zus om te plukken! Even wat over wildplukken.
Wildplukken is bij wet verboden en strafbaar. Je moet toestemming hebben om op iemands terrein te plukken. Echter, omdat bossen of parken vaak openbaar gebied is wordt wildplukken vaak gedoogd in de praktijk. Je mag alleen niet de natuur leegplukken, lijkt me logisch. Pluk met je gezonde verstand, laat wat over voor de ander, de bijen en dieren zodat iedereen er van kan genieten. Pluk niet teveel van een struik of boom en pluk alleen voor je eigen gebruik! Hieronder maak ik vlierbloesemsiroop wat echt te lekker is, ik heb al anderhalve liter op sinds ik het heb gemaakt, zegt genoeg toch! Dus ga het bos op de lanen in en maak je eigen vlierbloesemsiroop van scratch, je wil nooit meer anders ! Bon apétit!

Vlierbloesemsiroop

Benodigdheden
  • Een tas vlierbloesem
  • 2 kilo suiker of meer
  • 50 gram citroenzuur
Vlier plukken
De schermen van vlier, zoals dat heet, bloeien over het algemeen in de maanden mei en juni. Dit jaar begon het ietsjes eerder door het warme weer. Zoals mijn zus wijs zei en dit klopte ook, is het beste om ‘s ochtends te plukken op een droge dag, dan heeft vlier nog het beste aroma.


Ga eens fietsen door je buurt, kijk eens goed in de bermen, langs paden en wegen en in parken en je staat versteld hoeveel vlier je tegenkomt. Ik kan je vertellen, zodra je ernaar op zoek bent geweest ga je overal vlier zien onderweg wat, je gaat er zelfs over dromen! En dan heb ik het nog niet eens over de dromerige zalige geur gehad.. *zucht


Pluk het liefst niet langs drukke wegen met auto’s, voor de uitlaatgassen. Pluk daarnaast hoger dan de knie, een ezelsbruggetje die mijn moeder me leerde, dan voorkom je hondenpis op je vlier. Het makkelijkst pluk je ze met een (tuin)schaar.


Van vlier tot siroop
De volgende stap is het schoonmaken van de vlier van de takjes. Knip of verwijder zoveel mogelijk steeltjes van de vlier maar wees ook niet te pieterpeuterig anders wordt het een eindeloos karwij. Het makkelijkst (vond ik), om de bloemetjes van de takken te ritsen, maar doe het zoals jij het het makkelijkst vind.

Doe vervolgens de bloemen in een pan en zet dit onder water. Was de vlier daarvoor niet, schudt de vlier zo nodig een beetje uit om wat beestjes en viezigheden eraf te schudden maar meer niet! Was het al helemaal niet, dan gaat veel smaak verloren. 

Na de bloemen in de pan te doen hebben we dit onder water gezet, daarbij hebben we de vlier niet gemeten, maar kijk hoeveel er in een pan past en doe er dan genoeg water bij zodat de vlier goed in het water kan trekken. Laat dit nu voor -+ 24 uur staan! Niet langer, dan wordt de vlier bruin en niet meer lekker.

Na 24 uur zeef je de vlier en vang je het water op! Het makkelijkst is dit door de vlier door een (zeef)doek te halen, zo krijg je de meeste heldere vloeistof en blijven alle beestjes en kleinigheden achter in de doek. Tip! Leg je doek over de pan waar je je siroop in gaat maken en zet dit vast met een postelastiek! Ook makkelijk om dit proces in de gootsteen te doen, dat voorkomt ongelukjes :)


Zet de pan op het vuur en voeg op 4 liter water 2,5 kilo suiker toe en 50 gram citroenzuur. Je kan er zelf voor kiezen om de siroop zoeter te maken of minder zoet. Dus als je een minder zoete siroop wilt, voeg dan minder water toe.

Laat de siroop warm worden totdat de suiker goed is opgelost. Proef goed en voeg meer suiker toe of citroenzuur indien gewenst. Realiseer je dat het siroop is dus dat er altijd nog water bij komt als je het gaat drinken en je kan hem altijd nog afzwakken.

En klaar is je vlierbloesemsiroop, bottel het in flessen en geniet! Mijn tip: drink de vlierbloesemsiroop met spa rood of indien er zich een feestelijke gelegenheid aandient, drink het met champagne of cava!

Geniet ervan :)

Leuke tip: maak mooie etiketten zodra je klaar bent met bottelen en geef het cadeau !


Geen opmerkingen:

Een reactie posten