Zoeken in deze blog

donderdag 28 april 2016

Groene asperges met ontbijtspek

Langzaamaan kruipt het aspergeseizoen Nederland binnen. Ik had heel veel zin om met groene asperges aan de slag te gaan, en met mij vele anderen, want bij de supermarkt aangekomen was het schap aardig leeg. Een weekje later was ik er als de kippen bij en was er gelukkig nog wel veel keus. Mijn aspergeavontuur kon van start gaan.
Ik wilde namelijk deze groene lentekoningen op een voetstuk plaatsen in combinatie met ontbijtspek. Ik had dat ideetje al een hele tijd in mijn hoofd en het leek me een onwijs lekker gerecht. Er moest alleen nog wel wat bij. Maar wat? Ik besloot op save te spelen en ging voor een puree met zoete aardappel en pastinaak, wat heerlijk uitpakte. Om toch wat knapperigs naast het spek toe te voegen maakte ik chipjes van bospeen.
Ik weet niet of sommigen van jullie ook Masterchef Holland volgen, maar ik word iedere werkdag onwijs geïnspireerd door deze creatieve chefs in spe. Dit receptje kwam zo ook tijdens een aflevering naar boven borrelen in mijn ideeënkoker. Ik ben heel tevreden over dit uiteindelijke resultaat. Hieronder het recept voor jullie! Bon apétit!

Groene asperges met ontbijtspek

Ingrediënten voor 4 personen

Voor de puree
  • 400 gram pastinaak
  • 250 gram zoete aardappel
  • 40 gram boter
  • zout en peper
Voor de asperges
  • 1 eetlepel balsamico
  • 4 eetlepels olijfolie
  • 6 centimeter venkel
  • snufje tijm
  • snufje oregano
  • zout en peper
  • 350 gram groene asperges
  • 75 gram ontbijtspek
Voor de wortelchips
  • 5 bospenen
  • olijfolie
  • zout en peper
Bereidingswijze

Puree
Schil de pastinaak. Snijd deze in grove blokjes. Doe de blokjes in een pan, zet ze ruim onder water en zet ze met de deksel en een snuf zout op het vuur. Zet het vuur middelhoog tot hoog. Breng het water aan de kook. 
Schil de zoete aardappels en snijd deze in grove stukken. Wanneer het water kookt, voeg je de zoete aardappel toe. Kook deze dan samen met de pastinaak nog voor 10 tot 15 minuten. Wanneer de groenten zacht en pureerbaar worden zet je het vuur uit en giet je de aardappel en pastinaak af. Bewaar een klein bodempje van het kookvocht. Voeg de boter toe en pureer de aardappels en pastinaak tot een mooie puree. Ik houd persoonlijk meer van iets grovere puree, maar je kunt hem natuurlijk ook door de blender halen om hem heel glad te maken.

Asperges
Verwarm een grillpan op het vuur. Schil de asperges en haal de onderkant, zo'n 1 tot 2 centimeter van de onderkant eraf. Dit is bitter en hard en minder lekker om te eten. 
Snijd de venkel in kleine plakjes. Doe de olijfolie, balsamico, tijm, oregano, venkel, zout en peper in een bakje en roer dit door. Wanneer de grill warm begint te worden doe je de olie erin en laat je dit even warm worden. Doe de asperges er daarna in bak deze in 5 tot 10 minuten gaar. Keer regelmatig en probeer mooie grillstrepen te creëren. Laat de asperges hierna even uitlekken op keukenpapier. Maak de grillpan schoon met keukenpapier. Wikkel de asperges om met ontbijtspek. Ik heb ervoor gekozen om sommige zonder ontbijtspek te serveren, maar je kunt ze ook allemaal met ontbijtspek omwikkelen. 

Wortelchips
Verwarm de oven voor op 190 graden. Schil de bospeentjes. Schil met een dunschiller lange dunne plakken van de wortel. Bekleed een bakplaat met bakpapier. Leg hier de wortelplakjes op. Besprenkel lichtjes met olijfolie en bestrooi rijkelijk met zout. Bak de chippies in zo'n 15 tot 20 minuten knapperig.

Bon apétit!

1 opmerking:

  1. Wow maar dit ziet er lekker uit! Of in jouw woorden: Het water loopt me in de mond. Dol op asperges. Kun je ook zo lekker op knagen!

    BeantwoordenVerwijderen