Zoeken in deze blog

dinsdag 3 mei 2016

Havermoutpannenkoekjes met citroen

Ik ben dol op pannenkoeken.  Maar ik bak ze eigenlijk veel te weinig. Maar als ik ze bak, dan doe ik het goed. Zoals deze keer. Een recept dat al heel erg lang in mijn gedachten rondzworf en dat nu eindelijk gemaakt kon worden.
Ik wilde in plaats van de gewone bloem en melk, een vervanger gaan gebruiken. Daarvoor pakte ik mijn geliefde havermout en havermelk uit de kast. Havermelk heb ik pas net ontdekt, maar doet het geweldig in smoothies en dus ook in pannenkoeken! Ik voegde daarnaast ook een eitje toe, wat citroenrasp (echt een winner in dit recept) en maplesyrup als zoetje. Geen suiker, want ik blijf experimenteren met recepten zonder suiker.
Maar het zuurtje in deze pannenkoeken is echt heel erg lekker. Ze zijn zo klaar en het is echt een geweldige lunch of ontbijt natuurlijk, vooral als je het serveert met rood fruit en nog een likje maple syrup. In. Een. Woord. Verrukkelijk. Hieronder het recept! Bon apétit!

Havermoutkoekjes met citroen

Ingrediënten voor zo'n 10 pannenkoekjes
  • 100 gram havermout
  • 150 milliliter havermelk
  • 1 ei
  • de rasp van 1/2 citroen
  • 1 eetlepel maplesyrup
  • snuf zout
  • kokosolie
  • fruit om te garneren
Bereidingswijze
Verwarm een koekenpan op het vuur. Maal de havermout klein in een keukenmachine, hij mag nog een beetje grof zijn. Klop het ei met de melk los. Doe hier de melk, rasp, zout en maplesyrup bij. Klop dit tot een mooie massa. Doe wat kokosolie in de koekenpan en verdeel hier dan drie hoopjes beslag op. Bak de pannenkoekjes per kant mooi goudbruin en gaar. Je kunt ze omdraaien wanneer zich bubbeltjes aan de bovenkant beginnen te vormen. Ga door tot al het beslag op is. Serveer met wat rood fruit en maplesyrup. 

Bon apétit! 

1 opmerking:

  1. Wauw wat een goeie combinatie lijkt me dit, nog nooit aan gedacht maar de volgende keer dat ik havermoutpannenkoekjes maak ga ik dit zeker proberen! Mooi gestyled trouwens je foto's!

    BeantwoordenVerwijderen