Zoeken in deze blog

donderdag 17 december 2015

Eton messy

Het is over 8 dagen al kerst. Met 13 graden. Redelijk tegenstrijdig, als je nagaat dat de gemiddelde temperatuur vorig jaar december rond de 5 graden lag. Maar onze kerstboom is gewoon weer gehaald, en die gaat binnen nu en een dag in huis opgetuigd worden.
Met alle decoraties op orde kon ik beginnen aan mijn toetje voor de kerst. Nu al? Ja om met jullie te delen! Dit geniale idee dwarrelde al enkele maanden in mijn hoofd en nu kwam het er dan eindelijk van! Ik at in september bij een food festival een heerlijke eton mess. Een toetje in een glaasje met merengue, slagroom en vers rood fruit. Dit lekkere ding bleef maar in mijn hoofd rondspoken en nu was de tijd rijp.

Ik maakte in plaats van slagroom dit dessert met mascarpone en gebruikte geen rood fruit maar geel fruit. Passievruchten en mango. Ik raad jullie aan om nu al passievruchten te kopen, die van mij waren nog niet echt rijp, dan moeten ze helemaal gerimpeld zijn, en dat duurt wel even.

Daarbij voegde ik nog een krokantje toe van geroosterde pecannootjes (persoonlijk mijn favoriet). Dat klinkt als een hoop werk. Maar dat valt reuze mee.
Zeker als je de schuimpjes in de winkel koopt. Ik wilde deze zelf maken, maar dit was niet het grootste succes, iets met kaartjes winnen voor Troye Sivan bij 3FM tijdens het bakken, mijn hoofd was dus even ergens anders. Want ik werd door radio DJ Domien gebeld dat ik kaartjes voor mijn grote held had gewonnen. Dan krijg je donkere schuimpjes....
Volgend jaar nog maar eens kerstschuimpjes proberen te bakken, jullie houden 'm van me tegoed! Hieronder heb ik het recept voor jullie neergetikt! Bon apétit!



Eton messy

Ingrediënten voor 4 personen
  • 200 gram mascarpone
  • 4 grote kerstschuimpjes, of 8 kleine
  • 4 passievruchten
  • 125 gram mango
  • 100 gram pecannoten
  • 4 mooie glazen
Bereidingswijze
Verwarm de oven op de hoogste stand voor en rooster de pecannoten in 3 tot 5 minuten. Verkruimel de schuimpjes met een scherp mes. Doe de helft hiervan in 4 glazen. Verdeel hierover een eetlepel mascarpone. Schep de helft van de passievruchten over ieder glas. Verdeel hier de rest van de verkruimelde schuimpjes over en weer een eetlepel mascarpone. Verdeel hierover de rest van de passievruchten en mango. Maak de geroosterde nootjes klein met een mes en verdeel deze over de toetjes.

Bon apétit!

4 opmerkingen:

  1. zien er heerlijk uit emma en wat een mooie foto's zeg
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn familie is nu een beetje bezig met het zoeken naar lekkere recepten voor kerst, ra ra wiens website ik zo even ga aanraden voor wat tips... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oehhh, wat een mooie foto's! Het ziet er echt heerlijk uit zeg! Ik ga het meteen aan mijn vader laten zien, haha :D Liefs

    BeantwoordenVerwijderen