Zoeken in deze blog

dinsdag 1 december 2015

Tomaten crèmesoep

WAT EEN WEER, ik dacht dat de herfst met de decembermaand  in aantocht,(oeps het is vandaag al december, time flies) toch wel een beetje zou dimmen, maar het tegengestelde is waarheid. Gisteren moest ik er vaak doorheen en ik was he-le-maal doorweekt. Wat bij mij een glimlach op mijn gezicht tovert is een lekkere dampende soepkom voor mijn neus zetten, met een dekentje op de bank kruipen en deze opslurpen met een serie aan op of een boek op schoot.

Een tomatensoepje is natuurlijk áltijd goed, naar mijn idee houdt iedereen hiervan, jong en oud. Waar wij hier thuis al helemaal dol op zijn is tomaten crèmesoep. Misschien ken je die soeppakken van Unox wel, en dan de tomatencrèmesoep, och die is goed. Ik word niet gesponsored door Unox hoor, mag dat even duidelijk zijn. Ik was benieuwd of ik ook zo'n lekker soepje kon voorschotelen voor mijn familie. Lekker was hij zeker, niet helemaal vergelijkbaar met de goede oude Unoxsoep, daarom is het mijn eigen versie geworden. Nieuwsgierig geworden? Check hieronder het recept! Bon apétit!

Tomaten crèmesoep

Ingrediënten voor een grote pan soep
  • 2 uien
  • 2 teentjes knoflook
  • 1,8 kilo trostomaten
  • 800 gram tomatenblokjes, 2 blikjes
  • grote hand basilicum
  • zout en peper
  • 1 liter groentebouillon van 1 blokje
  • 300 milliliter slagroom
  • optioneel crème fraîche 
Bereidingswijze
Zet een grote soeppan op het vuur en verwarm hierin een grote scheut olijfolie. Snipper de uien en doe deze in de pan. Snijd de knoflook fijn en voeg deze toe. Was de tomaten en snijd deze in grove stukken, doe deze bij de uien en knoflook in de pan. Doe hier de tomatenblokjes uit blik bij. Was de basilicum en doe deze ook in de pan. Voeg wat peper en zout naar smaak toe. Doe de deksel op de pan en laat dit zo'n 20 minuten doorkoken.
Bereid de bouillon en voeg deze na 20 minuutjes toe, laat dit even kort door koken. Pureer dan de soep met een staafmixer of in de blender. Voeg als laatste de slagroom toe en roer dit door de soep.
Serveer eventueel nog met een schepje crème fraîche en een blaadje basilicum.

Bon apétit!

7 opmerkingen:

  1. Oehlala, dat ziet er lekker uit! En wat een mooie foto's heb je gemaakt:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Altijd lekker, tomaten soep! Dit recept klinkt goed :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ohh hier heb ik nu zo'n zin in! Soep is echt het enige avondeten dat dit nare weer een beetje goed kan maken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oeeeh ik ben gek op tomatensoep, zo lekker! Vooral als het koud is :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tomatensoep is zo lekker en dan met een beetje kaas erin om het af te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die ziet er goed uit! Die creme fraiche maakt het ook echt af :-) Ik ga het recept even opslaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oeh jammie! Ziet er heerlijk uit:) vooral lekker met die creme fraiche

    BeantwoordenVerwijderen