Zoeken in deze blog

woensdag 2 september 2015

Mijn klassieke moderne appeltaart

Hoewel het seizoen van appelmoes en vallende bladeren nog niet helemaal begonnen is, deel ik vandaag mijn recept voor dé perfecte appeltaart. Ik ben verzot op oma's appeltaart, met veel kaneel, suiker en rozijnen, maar vandaag pak ik het lichtelijk anders aan. Voordat ik de appeltaart in de oven schuif, ga ik de appeltjes namelijk karameliseren en aan de karamel voeg ik saffraan en gemalen gemberwortel toe. Wat mij op dit idee bracht zul je je vast wel afvragen, nou deze en deze taart. Dit is mijn eigen combinatie daarvan gemaakt. En die was lekker, poeh hè, wat ging hij ook ontzettend snel op! Vaak een goed teken, concludeer ik zelf altijd maar.
Wat zijn nou echte appeltaartappels, mijn antwoord daarop is absoluut de goudrenet, maar ik houd ook erg van de jonagold of elstar, die ook heerlijk smaken in een appeltaart. Zeker in het voor- of naseizoen! Ik kon echter niet wachten op de goudrenet en besloot jonagold te gebruiken.
Ik raad jullie zeker aan deze taart te maken, hij slaat in als een bommetje! Hieronder deel ik met jullie het recept! Bon apétit!

Mijn klassieke moderne appeltaart

Ingrediënten voor zo'n 12-15 stukken

Voor de vulling

  • 10 kleine appels, jonagold
  • 100 gram suiker
  • 50 gram boter
  • 0,5 gram saffraan
  • 1 theelepel gemalen gemberwortel
  • 1 handje grote rozijnen
Voor het deeg
  • 200 gram boter
  • 175 gram kristalsuiker
  • 350 gram bloem
  • 1 ei
Bereidingswijze
Schil de appels, verwijder het klokhuis, snijd deze in vieren en vervolgens in dunne plakjes. Zet deze tot gebruikt even weg. 
Deeg
Doe de boter, suiker, bloem en een eitje in een kom en maak met gebruik van twee messen de boter kleiner. Kneedt dit hierna tot een mooi deegje. Leg dit verpakt in vershoudfolie tot gebruik in de koelkast. 
Vulling
Smelt de suiker in een pannetje. Doe dit door steeds een beetje meer toe te voegen, zodat de suiker mooi kan karameliseren. Voeg de boter toe en roer dit door. Voeg hier de saffraan, gember en de appelplakjes aan toe. Laat dit zo'n 15 minuten op laag vuur sudderen terwijl je het regelmatig omroert. Voeg op het laatste moment de rozijnen pas toe.
Verwarm de oven voor op 160 graden. 
Haal het deeg uit de koelkast. Bekleedt een springvorm met bakpapier en boter deze in. Rol 3/4 van het deeg uit en bekleedt de bodem en randen van de springvorm hiermee. Scheurt het deeg, dan kun je dit prima aan elkaar plakken, daar zie je na het bakken niets meer van! 
Laat de appeltjes uitlekken met een schuimspaan en doe deze in de springvorm. Druk de appeltjes zacht aan met een lepel om de bovenkant recht te maken. Rol de rest van het deeg uit, en maak hier lange stroken van, maak hier een ruitjespatroon van die je op de appeltjes legt. 
Bestrijk de stroken met een klein beetje melk of losgeklopt ei. Om het helemaal af te maken kun je hier nog wat kaneelsuiker, suiker gemixt met kaneel, over strooien.
Bak de appeltaart in een voorverwarmde oven voor 25 tot 30 minuten tot het deeg mooi goudbruin is gekleurd. 

Bon apétit! 

5 opmerkingen:

  1. ja hier zou ik nu wel een stukje kunnen van eten.
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker Emma! Welke van jouw drie appeltaarten vindt je het lekkerste? Groetjes, Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hij moet veel langer in de oven want mijn taart is mislukt ! Hij was niet gaar

    BeantwoordenVerwijderen