Zoeken in deze blog

zondag 21 juni 2015

Plaatcake met bosvruchten

Het einde van het schooljaar is in zicht. Vrijdag sloot ik mijn laatste lessen af. Hoewel ik totaal niet het gevoel heb dat dit echt mijn laatste lessen waren in vwo 4. Aankomende week heb ik het voorrecht om schriftelijke examens te mogen maken. En daarna heb ik dan eindelijk die welverdiende vakantie.
Ik maakte deze plaatcake om onze allerlaatste les als klas af te sluiten. En wat viel deze goed in de smaak! Ik was erg blij, want dit was mijn allereerste cake die ik naar eigen ingrediënten in elkaar had geflanst! Omdat ik een cake voor een grote groep maakte, koos ik om deze op de bakplaat te bakken. Een plaatcake dus! Eerder maakte ik al deze aardbeien-mascarponepizza en een marokkaanse appeltaart op het bakblik. En deze aardbeienyoghurttaart toont ook vele gelijkenissen!
Ik voegde aan het cakebeslag bosvruchten toe, denk aan bosbessen, frambozen en aardbeien. Dit maakt de cake wat spannender en zo krijgt het meer textuur. Ik gebruikte geen boter in deze cake, maar Griekse yoghurt, dit staat wel vaker op de ingrediëntenlijst van baksels, en ik ben hier dol op! De cake heeft een verrukkelijk zuur smaakje, onder meer ook door de citroenrasp die ik toevoegde. Een feestje op de planning of traktatie? Ik raad deze plaatcake aan, makkelijk en je kunt naar eigen keuze je fruit toevoegen! Hieronder het recept! Bon apétit!

Plaatcake met bosvruchten

Ingrediënten voor 20 tot 25 stukken
  • 400 gram Griekse yoghurt
  • 350 gram bloem
  • 175 gram kristalsuiker
  • 16 gram bakpoeder
  • 2 eieren
  • 1 citroen
  • 175 gram bosvruchten
Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 180 graden. Bekleed een bakplaat met bakpapier. 
Klop de Griekse yoghurt met de suiker glad. Meng de bloem met de bakpoeder. Mix de bloem beetje bij beetje door de yoghurt met suiker. Voeg hier een voor een de eieren bij. Rasp de citroen. Voeg de citroenrasp en de bosvruchten toe. Spatel dit voorzichtig door het beslag. Schep het beslag op de met bakpapier beklede bakplaat en bak de cake in 30 tot 35 minuten goudbruin en gaar. 

Bon apétit! 

3 opmerkingen:

  1. Die cake ziet er heerlijk zacht uit! Weer een heerlijk recept Emma! Succes met je toetsen deze week!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er heerlijk uit en Emma veel succes van de week met je toetsen.Gr.oma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat grappig! Ik heb pas geleden een recept geplaatst wat hier best op lijkt, alleen dan suikervrij haha!
    Maar het lijkt er nog best op, ziet er heel goed uit!
    Deze variant maar eens voor de vakantie maken, een keer lekker ongezond haha!

    BeantwoordenVerwijderen