Zoeken in deze blog

woensdag 25 januari 2017

Vanillecake

Wat een koude dagen. Als een of andere eskimo waan ik mij door de straten op weg naar school of waar dan ook. Bijna onherkenbaar. Enkel m'n ogen zichtbaar. Enerzijds houd ik van dit weer. Ik houd van de gezelligheid die thuis binnen de muren ontstaat. Kachel aan, lichtjes worden aangeknipt en kaarsjes worden gebrand. Warme koppen met thee mogen niet vergeten worden. Daarbij mag een dikke plak zelfgebakken cake natuurlijk niet ontbreken. Jullie snappen waar ik heen ga.
Veel verschillende cakesoorten en smaken hebben het tot mijn blog geschopt. Hier alles op een rij(tje). Maar wat niet tussen het rijtje staat is een simpele vanillecake. Een van de eerste baksels die ik toch maakte. Zo'n goeie oude vriend mag naar mijn mening niet vergeten worden.
Want iedereen wordt blij van een vanillecake. Toch? Ik in ieder geval wel. En met mij mijn familie en verdere nabije omgeving. Toen ik vanmiddag een vriendinnetje op de hoogte bracht dat ik cake zou gaan bakken hield zij zich aanbevolen als proefpersoon. Ik zal morgen een stukje voor haar in een trommeltje meenemen naar school zodat zij ook kan proeven van de eenvoud van deze cake.
Eenvoudig, maar oh zo lekker en vertrouwd. Hieronder heb ik mijn recept voor jullie neergetikt! Bon apétit!


Vanillecake

Ingrediënten 
  • 200 gram roomboter, zacht op kamertemperatuur
  • 150 gram witte basterd suiker
  • 3 eieren 
  • 200 gram bloem
  • 2 flinke theelepels bakpoeder
  • 1 snuf zout
  • 1 vanillestokje
Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 175 graden. Mix de boter met de suiker romig. Voeg de eieren één voor één toe. Voeg de volgende pas toe nadat de vorige helemaal is opgenomen. Zeef de bloem en bakpoeder boven de kom en spatel dit door het beslag.
Bekleed een cakevorm met bakpapier of vet deze in. Verdeel het cakebeslag over de vorm en zorg dat deze aan de bovenkant gelijkmatig verdeeld is. Bak de cake in het midden van de oven in 40-45 minuten goudbruin en gaar. Om de gaarheid te checken kun je een satéprikker in de cake steken, komt de satéprikker er schoon uit, dan is de cake gaar. Zit er nog wat beslag aan de satéprikker als hij uit de cake komt, dan zet je de cake nog 5 minuten langer in de oven.

Bon apétit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten