Zoeken in deze blog

donderdag 15 september 2016

Frisse risotto met limoen

Wat een weertje deze prachtige nazomer septemberdagen. 30 graden in september, ik heb het zo gek niet meegemaakt. Maar het is niet uit te houden, tropenrooster op school, en het is veel te warm om iets uit te voeren. Toch had ik zin in risotto. Risotto is niet iets wat ik niet direct aan de zomer koppel. Maar toch had ik zin in risotto. Een zomerse risotto dan wel. Een frisse risotto.
Ik ben gek op deze risotto, en ik vond dat er nog zo'n topper op m'n blog moest komen te staan.
Ik houd van limoen en ik was ontzettend benieuwd of dit goed samen zou gaan met risotto. En wauw, wat was dit een gouden combinatie. Samen met de bosuitjes, courgette en crème fraîche was het plaatje compleet.
Laatst zag ik een aflevering van de Keuringsdienst van Waarde over risotto. Het kwam erop neer dat vrijwel alle risotto's die in Nederland worden verkocht, als niet risotto waardig worden beschouwd. Risotto komt namelijk uit Italië, en de risottokenners uit Italië bestempelden de risotto's uit Nederland als hondenvoer. Heel interessant om de aflevering nog eens te bekijken, dat kan je hier doen.
In deze aflevering legde een man uit hoe je volgens hem het best risotto bereidt. Onzin om te roeren zei hij. Hij gooide alle bouillon in de pan, wachtte een halfuurtje en zijn risotto was klaar. Deze bereidingswijze heb ik ook overgenomen in het onderstaande recept. Hieronder het recept! Bon apétit!



Frisse risotto met limoen

Ingrediënten voor 4 personen
  • 1 eetlepel kokosolie
  • 250 gram risotto
  • 4 bosuitjes
  • 1 ui
  • 1 courgette
  • 3 theelepels gedroogde basilicum
  • 2 theelepels venkelzaad
  • 1 liter groentebouillon van 1 blokje
  • 6 eetlepels crème fraîche
  • 1 limoen
  • handjevol pijnboompitjes
Bereidingswijze
Verwarm de kokosolie in een hapjespan. Snijd de bosui in ringetjes en versnipper de ui. Bak deze aan in de pan. Snijd de courgette in blokjes en voeg deze toe. Bak dit voor 15 minuten lekker aan. Doe de risotto hierbij en bak dit kort totdat de rijstkorrels glazig zijn. Voeg de bouillon toe. Doe de deksel op de pan en zet het vuur op z'n laagst. Laat dit zonder te roeren voor 20 tot 25 minuten inkoken totdat al het water is verdampt. Rasp de limoen en pers hem uit. Voeg de limoenrasp, schil en de crème fraîche toe. Strooi hier op het laatst nog wat pijnboompitjes overheen en garneer eventueel met wat muntblaadjes. 

Bon apétit! 

Tja, als je dan een halfuur moet wachten...

2 opmerkingen:

  1. ziet er lekker uit emma!
    en die limoen, die doet het wel nu met deze tropische temperaturen
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen