Zoeken in deze blog

vrijdag 6 maart 2015

Aardbeien ‘mud’ cake

Dit is een geweldig zondig toetje! Ik heb hem echter al meerdere malen gemaakt en het blijft zo ontzettend lekker! Ik blijf er maar over dromen, wanneer zal dit hemelse nagerecht weer op mijn bordje liggen! Het is weliswaar een zomers recept, met aardbeitjes, maar komende week gaat de zon wat beter zijn best doen om door het dikke wolkendek te komen, dus laat de zomerse smaken ook maar weer komen! Ik heet ze weer welkom in de keuken na een tijdje van afwezigheid!
Deze aardbeiencake, overgoten met witte chocolade room, maak je als je indruk wilt maken bij het dessert, je gebruikt wel een kant en klare roombotercake, niet zo professioneel, maar het is al even geleden, 3 jaar, dat ik dit maakte! Je kunt natuurlijk ook zelf een roombotercake bakken!
Maar ik twijfel daarentegen geen seconde om dit recept met jullie te delen! Het gouden duo: aardbeien en witte chocolade komt in dit recept prachtig tot zijn recht! Een leuk verhaal trouwens, ik maakte dit toetje voor het vak verzorging, we moesten een 2 gangen diner maken. Wanneer mijn docent dit chocoladefestijn had geproefd wilde hij heel graag dat we een stukje voor hem overhielden wanneer de les afgelopen was, en ook vroeg hij naar het recept! Dan moet het wel héél lekker hebben gesmaakt! Hieronder typ ik het verrukkelijk om naar de zomer toe te leven recept van deze aardbeiden ‘mud’ cake, die ik uit het tijdschrift Boodschappen knipte van de Plus! Bon apétit!

Aardbeien ‘mud’ cake

Ingrediënten voor 8 personen 

Aardbeiencake
  • 500 gram verse aardbeien
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 1 eetlepel citroensap
  • 1 theelepel citroenrasp
  • 1 roombotercake van 500 gram
Witte chocoladeroom
  • 100 milliliter slagroom
  • 200 gram witte chocolade
  • een cakevorm van 1 liter
  • vershoudfolie
Bereidingswijze

Aardbeiencake
Was de aardbeien en haal hier de 8 mooiste exemplaren uit, deze ga je straks gebruiken voor de garnering. Snijd de rest in kleine stukjes. Gooi deze in een kom en voeg hier de vanillesuiker, het citroensap en citroenrasp. Snijd de cake in de horizontaal doormidden en snijd 1 helft in 12 gelijke plakken. Verkruimel de rest van de stukjes aardbei en meng dit goed met elkaar. Bekleed de cakevorm met het vershoudfolie. Bekleed de bodem van de vorm met 4 plakken cake. Schep hierop de helft van het cake-aardbeidenmengsel. Leg hierop weer 4 plakjes cake en druk dit goed aan. Schep hier de rest van het cake-aardbeienmengsel op en beëindig dit met de laatste 4 plakken cake. Druk alles voor 1 laatste keer aan. Dek af met de folie en laat dit voor minimaal 2 uur in de koelkast opstijven zodat de smaken goed in elkaar kunnen trekken. 

Witte chocoladeroom
Verwarm de slagroom op een laag vuur in een steelpannetje. Hak de witte chocolade in kleine blokjes. Smelt de chocolade al roerende in de slagroom. Als dit grotendeels is opgelost, haal je de pan van het vuur en roer het mengsel door totdat alle chocolade gesmolten is en dit een mooie gladde massa vormt.
Stort na 2 uur de cake op een schaal en overgiet deze met de chocoladeroom. Decoreer de cake met de 8 apartgehouden aardbeien. En dan is het genieten geblazen!

Bon apétit! 

3 opmerkingen:

  1. meteen zin om er een stukje van te eten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Woow ziet er echt super lekker uit! Perfecte combinatie, ik ben dol op aardbeien en witte chocolade!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oehlalala.. dit lijkt me een machtig lekker toetje! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen