Zoeken in deze blog

woensdag 13 december 2023

Knolselderijsoep

Wat een wisselingen van temperaturen zeg; het lijkt wel herfst. Maakt niet uit, het is altijd weer voor soep. Voor de geïnteresseerden in mijn privé leven; ik ben begonnen met een koksopleiding! Dat betekent dat ik elke dag (was ik al) nog meer bezig ben met eten en koken en ook nog meer inspiratie krijg voor nieuwe recepten. Geweldig hé! Vind ik in ieder geval wel, dus ja moest ik even delen hoor. 

Knolselderij, ik vind je geweldig. Lekker, rond, romig, wat je er mee doet maakt niet uit, de smaak van enkel knolselderij is voor mij zo goed, maak me er wakker voor. In een soep doet ie het altijd goed hehe dat rijmt soort van, toch nog in de rijmmodus een week na sinterklaas. In combinatie met glazig gebakken ui, knoflook, gember kom je al tot zo'n zalig soepje, niet moeilijk doen met de hectische kerstdagen in aantocht. Je wil gewoon comfortfood. Oké de knol is even wat slachtwerk, ik vind dat geweldig snijden, ik heb niet voor niks besloten me in een koksopleiding te storten, maar het is zo gepiept. Én het is het zo waard. En ben je net als ik dan ook in de ban geraakt van de knolselderij, maak ook eens puree van dit lekkere ding, en maak indruk op menig vriend en familielid. Recept daarvan komt ooit nog wel een keer, voor nu toedeledokie en geniet van deze soep!   



Knolselderijsoep

Ingrediënten voor een flinke pan soep 

  • 1 knolselderij
  • Olijfolie om te bakken
  • 2 uien
  • 3 tenen knoflook
  • -+ 7 cm gember
  • 2 bouillonblokjes
  • olijfolie extra vierge, of een andere lekkere olie
  • optioneel: peterselie ter garnering

·

Bereidingswijze

Verwarm een grote pan op het vuur met een flinke scheut olijfolie. Snipper de ui, voeg toe aan de pan. Snijd de knoflook fijn of pers deze en voeg toe aan de ui. Bak dit op een laag vuur goed glazig voor 10 minuten. Slacht de knolselderij; snijd de worteltjes weg. Schil hem daarna indien gewenst, dit hoeft niet perse als je hem goed wast. Snijd hem in grove stukken (2 bij 2 cm ongeveer). Voeg de knolselderij toe aan de ui en knoflook en bak voor 10 minuten goed aan op middelhoog vuur. Voeg de gember die je fijn snijdt ook toe. Maak minimaal 1 liter groentebouillon met 2 bouillonblokjes. Voeg eerst 750 milliliter toe aan de knolselderij. De knolselderij moet onder water staan, voeg vooral niet teveel toe. Je kan altijd namelijk meer water toevoegen maar water eruit halen na het pureren in de volgende stap is niet mogelijk. Kook dit op een laag vuur met de deksel op de pan tot de knolselderij beetgaar is.
Pureer de soep en breng op smaak met peper en zout. Hoe langer je pureert, hoe romiger hij wordt. Is je soep te dik, voeg wat extra heet water of bouillon toe. Garneer met een scheutje olijfolie en peterselie.

Geniet ervan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten