Zoeken in deze blog

donderdag 17 mei 2018

Citroenkwarktaart met frambozenmuntpuree

Yesss, baby. De zomer is in aantocht, sommige dagen in de afgelopen weken was ze zelfs volop aanwezig. De temperatuur dezer dagen is voor mij perfect, schommelend tussen de 15 en 20, lekker actief bezig kunnen zijn en je niet helemaal kapot zweten. Ik houd ervan.
Ik ben gek van chocolade, caramel, cake, maar in de zomer snak ik naar fris, licht en fruitig. Kwarktaart, schoot me ineens te binnen. Ik krijg altijd op de vreemdste plekken ingevingen voor recepten, onder de douche, tijdens het sporten, als ik ga slapen, en vaak heb ik dan geen schrijfgerei bij me om mijn idee op te schrijven. Mijn geheugen wordt dan extreem op de proef gesteld.

Enfin, ik speel competitie met tennis, nu even niet want ik heb mijn enkel ernstig verstuikt maar dat terzijde, enkele weken geleden maakte ik voor de competitie deze kwarktaart. Ik had zin in citroen, munt en frambozen en zo rolde deze taart eruit. Een collega van mij eiste dat ik een kwart bewaarde voor hem, wat ik deed zodat er op het werk ook nog even gesnoept kon worden. Een vriendinnetje van mij en mijn mama vroegen afgelopen week wat het recept was van deze taart, en ik dacht ships. Ik moet het recept nog op mijn blog delen. Dus bij deze, zodat iedereen deze verrukkelijke frisse taart, en (al zeg ik het zelf) het is best een lekker ding om te zien, ook zelf kan maken om natuurlijk ook door jezelf verorberd te worden. Misschien een idee voor het pinksterweekend?

Liefs, en bon apétit
Emma Julia


Citroenkwarktaart met frambozenmuntpuree

Ingrediënten voor 1 taart

Voor de bodem
  • 150 gram mariabiscuits
  • 100 gram boter
Voor de kwarkvulling
  • 500 milliliter volle kwark
  • 250 gram mascarpone
  • 100 gram kristalsuiker
  • 1 citroen
  • 3 gelatineblaadjes
Voor de frambozenmuntpuree
  • 250 gram frambozen
  • 5 blaadjes munt
  • 1 eetlepel kristalsuiker
  • 1 gelatineblaadje

Bereidingswijze
Bodem
Vet een springvorm in met boter en een bakpapiertje op de bodem.
Smelt de boter. Verkruimel de biscuitjes heel fijn, dit kan ook met behulp van een keukenmachine. Voeg de gesmolten boter toe. Meng dit goed door. Stort dit in de springvorm. Druk goed aan en zorg dat het egaal is. Zet tot gebruik in de koelkast. 

Frambozenmuntpuree
Laat de gelatine in een kom met koud water zacht worden. Los met aanhangend water de gelatine op in een pannetje op het vuur.
Pureer de frambozen samen met munt en kristalsuiker. Voeg hier de opgeloste gelatine in op.

Kwarkvulling
Laat de gelatineblaadjes weken en zacht worden in koud water. Meng de kwark, mascarpone en kristalsuiker met behulp van een mixer. Rasp de citroen en pers deze uit. Verwarm het sap van de citroen in een pannetje, los hier de gelatineblaadjes in op. Voeg het sap met opgeloste gelatine toe samen met de rasp. Roer dit goed door. Stort dit op de bodem van biscuits. Strijk glad met een paletmes of lepel. 

Druppel met behulp van een lepel of als je een spuitzak in huis hebt kun je dat ook gebruiken, kleine cirkels op de kwarktaart. Dit kunnen evengrote cirkels zijn, of allemaal verschillende formaten, wat u zelf het mooist vind. Ik heb het wat slordiger gehouden. Wanneer de frambozenpuree zo goed als op is, of de taart genoeg bedekt is met de puree, ga je met behulp van een satéprikker door de rondjes, zodat je hartjespatroontjes krijgt. Laat de taart het liefst een nacht, anders minimaal 3 uur opstijven in de koelkast. Garneer eventueel met muntblaadjes.

Bon apétit!







2 opmerkingen: