Zoeken in deze blog

woensdag 8 november 2017

Pepernoten

Het is weer aftellen geblazen naar de festiviteiten van de decembermaand. Ik geniet nog even heerlijk van de herfst, maar de kou slaat de laatste dagen wel extreem toe dus mijn hoofd begint ook al te denken aan lange tafels met heerlijke diners, maar ook aan zoete lekkernijen voor sinterklaas! De pepernoten staan al enkele maanden in de kast, maar deze week bakte ik ze zelf voor het eerst. En dat zal niet de laatste keer zijn, want deze zijn zó lekker. Stiekem wel lekkerder dan die je in de supermarkt koopt! Daarnaast vind ik het gewoon heerlijk om te bakken en met mijn handen bezig te zijn dus dat is al helemaal winst.
Ik wilde geen potje met speculaaskruiden gebruiken, ik wilde deze zelf eens maken. Dus ik keek heel simpel op de ingrediëntenlijst van speculaaskruiden en maakte zelf mijn eigen speculaaskruiden. Heel leuk om te doen, en je kunt meer van een specerij of kruid toevoegen naar eigen smaak! Daarnaast gebruikte ik ipv alleen tarwebloem ook wat speltmeel, dat stond toevallig in de kast en voegde ook een mooie smaak toe. Maar dit hoeft natuurlijk niet.
Er stond al een recept voor pepernoten op mijn blog, maar ik heb nu een eigen recept gemaakt, met nieuwe foto's, want dat mocht ook wel eens!
Kortom een heel makkelijk recept, voor jong en oud, want ik herinner me nog maar al te goed dat ik als klein meisje op een kruk aan het aanrecht stond om het deeg te kneden en daar pepernoten van te rollen, en ook heel wat deeg belandde in mijn mond. Hoe vieren jullie sinterklaas? Het recept hieronder, bon apétit!


Pepernoten

Ingrediënten voor zo'n 2-3 bakplaten vol
Speculaaskruiden
  • 6 theelepels kaneel
  • 2 theelepels kardemom
  • 2 theelepels ketoembar (korianderzaad)
  • 2 theelepels djahé (gemberwortel)
  • 2 kruidnagels
  • de rasp van 2 mandarijnen of sinaasappels
  • 2 theelepels nootmuskaat
Beslag
  • 300 gram bloem
  • 100gram speltmeel
  • 100 gram donkerbruine basterdsuiker
  • 100 gram lichtbruine basterdsuiker
  • 300 gram roomboter
  • scheutje melk
  • snufje zout
Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 170 graden. Meng in een vijzel alle ingrediënten voor de speculaaskruiden en vijzel dit tot een mooie kruidenmassa.
Meng de bloem met het speltmeel en suikers en het zout. Snijd de boter in blokjes en voeg toe aan het bloemmengsel. Dit kun je op het aanrecht kneden maar ook in een kom, wat je zelf het makkelijkst vind. Kneed dit door elkaar. Voeg eventueel een klein scheutje melk toe. Verpak het deeg in plasticfolie en laat dit een halfuurtje rusten in de koelkast.
Bekleed twee bakplaten met bakpapier. Haal het deeg uit de koelkast en rol hier met twee handen pepernoten van, probeer de pepernoten ongeveer even groot te rollen, zodat ze allemaal dezelfde garingstijd hebben.
Bak de pepernoten in de voorverwarmde oven in 15-20 minuten gaar. Laat ze goed afkoelen, en daarna smikkelen maar!

Bon apétit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten