Zoeken in deze blog

woensdag 23 september 2020

Tiramisu

Deze zomer vertoefde ik voor een zekere zes weken in het zonnige Zuid-Frankrijk aan zee om mijn handen in de keuken op een surfkamp uit de mouwen te steken. Ik kookte daar voor 130 man, leerde ongelofelijk veel nieuwe dingen op het gebied van koken en de organisatie die erbij kwam kijken, zweette hierbij heel wat liters gedurende 35+ temperaturen, kreeg heel wat zeewater daarvoor terug binnen als ik weer 's van de surfplank het water in werd gespoeld en leerde mooie mensen kennen. Opgeteld resulteert dit afgelopen weken in heimwee naar toen. Zeker met de omslag van nazomer- naar toch echt herfstweer denk ik veel aan het kampleven en aan alle maaltijden die we verzorgden. Een van de toetjes die ik heb mogen leren maken van de Italiaanse yogalerares op het kamp is tiramisu. Een van de eerste zaterdagen leerde ik van haar hoe je échte tiramisu maakt, maar dan voor 130 personen natuurlijk. Dat begon met het splitsen van 60 eieren, om deze vervolgens op te kloppen met per eiwit en per eigeel een eetlepel suiker. Een heerlijk karwei, wat even duurde, maar we hadden altijd de grootste lol en ja ik vond het geweldig te doen. Deze tiramisu kwam afgelopen zondag even terug in mijn herinnering en ik besloot hem te maken. Het was zo'n luie zondag, dat ik de minste zin had om naar de supermarkt te gaan, dus ja dan maak je zelf maar lange vingers (hoezo lui). Het recept van de lange vingers is niet van mezelf helaas, maar ze smaakten behoorlijk goed. Enfin, genoeg gekletst, dit recept, is zo goed, je moet ervan weten, je moet het proeven, ervaren. Klassieke tiramisu, na het maken ervan moet ie voor 2 uur opstijven in de koelkast, maar ik kan je vertellen, de dag erna, als de smaken van de mascarpone en lange vingers met koffie en likeur in elkaar ingetrokken zijn, smaakt hij nóg beter. Bon apétit!


Tiramisu

Ingrediënten voor 5 personen
  • 150 gram lange vingers
  • 2 eieren
  • 250 gram mascarpone
  • 4 eetlepels poedersuiker
  • 2 afgekoelde espresso's, 100 milliliter
  • 2 eetlepels likeur (ik gebruik sinaasappellikeur, maar het kan ook met Amaretto, welke drank je wil eigenlijk, of laat het helemaal weg) 
  • 2 eetlepels cacaopoeder
Bereidingswijze
Splits de eieren. Klop het eiwit op met twee eetlepels poedersuiker totdat het zo stijf is dat je het boven je hoofd kan houden. Klop hierna het eigeel met twee eetlepels poedersuiker luchtig. (Tip voor beide processen: als je klopt, blijf dan een richting op kloppen, dus met de klok mee bijvoorbeeld, zo blijft je eigeel en eiwit het meest luchtig). 
Zodra het eigeel na 5 minuten luchtig is, kan de mixer aan de kant. Voeg de mascarpone, eventueel in delen, toe aan het eigeel, en spatel het hier door, rustig, zodat het eigeel luchtig blijft. Klontjes maken niet veel uit. Zodra de mascarpone en het eigeel goed zijn gemengd, voeg je voorzichtig het eiwit toe, dat 'vouw' je bijna hierdoor heen, spatelen, zodat het opnieuw zijn luchtigheid zoveel mogelijk behoudt. Zet dit tot gebruik aan de kant. Meng de espresso met de likeur in een ondiepe bak. Neem een ondiepe schaal, +- 4 centimeter hoog, 15 cm bij 15 cm, mag ook rechthoekig zijn. Doop de lange vingers kort in de koffie en maak een laag op de bodem, leg de kant met suiker naar beneden, van de schaal. Doe hier de helft van het mascarponemengsel overheen en strijk dit glad. Herhaal dit proces. Strijk de bovenste laag glad, en strooi hier met een kleine zeef het cacaopoeder als een deken eroverheen, zodat de mascarpone helemaal bedekt wordt. Dek dit af met plasticfolie. Zet de tiramisu voor minimaal twee uur in de koelkast, je kan het ook makkelijk een dag van tevoren bereiden, dan trekken de smaken goed in elkaar. Bon apétit!




Een foto uit Frankrijk, het begin van de eerste laag lange vingers net door de koffie gehaald, van de eerste bak van de drie. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten