Zoeken in deze blog

donderdag 3 december 2015

Sinterklaascupcakes

Lekker lastminute, een sinterklaasrecept, eigenlijk helemaal niks voor mij zo kort voor het heilig avondje, maar ik had de afgelopen tijd geen flauw idee wat ik dit jaar ging maken voor sinterklaas. Ik had immers al eens pepernoten én speculaas gemaakt. Maar Emma, er zijn toch nog zóveel meer sinterklaaslekkernijen die je kunt maken. Ja, té veel voor mij. Ik kon niet kiezen. Werd het taaitaai, banketstaaf, chocoladepepernoten, een dessert met speculaas, mijn hoofd tolde ervan. Er werd niet besloten.

Alsof het zo moest zijn, belandde er enkele dagen terug een envelop in de brievenbus waarin een sinterklaasrecept gestopt was, die mijn lieve oma me toegestuurd had! Ik hoefde niet meer te brainstormen, het recept was zelf naar me toegekomen. Het recept was van sinterklaascupcakes, wat mij wel heel erg aansprak. Natuurlijk maakte ik het recept volkomen eigen en stopte twee van mijn sinterklaasfavorieten erin. Pepernoten en sinaasappel. De pepernoten in kleine stukjes gehad door het cakebeslag en de sinaasappel als rasp door het beslag en het sap door de botercrème. Zo heb je naast al die zoete smaken ook een frisse smaak erdoor, dat vind ik altijd heel erg lekker! Succes met het bakken van deze sweeties, en alvast een hele fijne pakjesavond! Check hieronder het recept! Bon apétit!


Sinterklaascupcakes

Ingrediënten voor 12 cupcakes
  • 200 gram zelfrijzend bakmeel
  • 1 theelepel bakpoeder
  • 2 eieren
  • 100 milliliter melk
  • 100 gram witte basterdsuiker
  • een handje pepernoten
  • 1 sinaasappel
  • 100 gram boter
  • 100 gram poedersuiker
  • muffintray
Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 200 graden. 
Klop de eieren los en voeg hier de melk aan toe. Vervolgens de basterdsuiker en zeef hierboven het zelfrijzende bakmeel met het bakpoeder. Klop dit tot een mooi beslagje. Hak de pepernoten met een mes in stukjes, en doe deze bij het beslag. Rasp de schil van de sinaasappel en doe deze ook bij het beslag. Doe 12 muffinpapiertjes in de muffintray. Verdeel het beslag over de vormpjes met behulp van een ijslepel of twee lepels. Bak de muffins in een voorverwarmde oven in 25 tot 30 minuten goudbruin en gaar.
Laat de boter voor 1 tot 2 minuten op een ovenvast bordje of schaaltje even bij de muffins in de oven staan zodat deze ietsje zachter wordt. Daarna klop je deze goed los en voeg je hier beetje bij beetje de poedersuiker toe. Wanneer de botercrème niet zo goed bindt voeg je wat sinaasappelsap toe. 
Laat de muffins uit de oven helemaal afkoelen. Doe dan de botercrème in een spuitzakje met een gekarteld spuitmondje en spuit toefjes op de muffins. Garneer met wat stukjes pepernoot en sinaasappel!

Bon apétit!


3 opmerkingen: