Zoeken in deze blog

dinsdag 12 april 2016

Appelcrumble met rood fruit

Wij eten áltijd al crumble. Het begon met een authentieke appelcrumble, maar strekte zich later uit naar een crumble met aardbeien, framboosjes en bramen. Afgelopen weekend stond het weer eens op het menu.
Een probleem. Ik zat (en zit nog steeds) in mijn suikervrije maand. Geen crumble voor mij zou je zeggen, maar dan ken je Emma nog niet. Op mijn eigen manier gaf ik hier een suikervrije draai aan.

Ik kan je wel vertellen, zonder honing ben ik nergens deze weken. Honing is mijn maatje, mijn wederhelft. Ik ben nogal gek op zoetigheid, en zonder suiker is de zoetigheid af en toe ver te zoeken. Maar door de honing was ik er goed in staat de originele crumble te evenaren. Met een heerlijke toevoeging van basilicum en fivespicespoeder wat het echt helemaal afmaakte!

Ik maakte al eerder een crumble. Echter niet mijn eigen recept maar dat van Annabel Langbein, die bij Rudolph van Veen een verrukkelijke crumblecake met rood fruit maakte. Ook zeker het proberen waard, niet suikervrij weliswaar. Ik zal nog even moeten doorbufferen op honing. Maar het gaat hartstikke goed. Ik voel me veel fitter, energieker en ik kan de suikeromvattende producten verbazingwekkend goed weerstaan. Hoe denken jullie over suikervrij koken? Hieronder het recept! Bon apétit!


Appelcrumble met rood fruit

Ingrediënten voor 2 personen

Voor de vulling
  • 2 appels, elstar
  • 100 gram rood fruit (frambozen, aardbei, enz)
  • 1 eetlepel biologische honing
  • zout en peper
  • 1 handje verse basilicum
  • 1/2 citroen
  • 1 eetlepel bloem
Voor de korst
  • 50 gram havervlokken
  • snuf zout
  • 40 gram boter
  • 30 gram volkorenbloem
  • 2 theelepels five-spicespoeder
  • 1 theelepel biologische honing
  • 20 gram walnoten
Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 180 graden. 

Vulling
Schil de appels, verwijder het klokhuis en snijdt in stukjes. Snijd het rode fruit eventueel ook wat kleiner. Pers de halve citroen uit. Snijd de basilicum fijn. Doe de appel, rood fruit, honing, snuf zout en een snuf peper, basilicum, citroensap en bloem in een bak en roer dit door totdat het helemaal goed gemengd is.

Korst
Meng met je handen de boter door de havervlokken, zout, bloem, fivespicespoeder, honing en walnoten. Kneed goed door en maak er een kruimelig geheel van. 

Doe het appelmengsel in een ovenschaaltje en verdeel hier het deeg gelijkmatig over.
Bak de crumble in zo'n 20 minuutjes goudbruin.
Serveer met een klodder Griekse yoghurt.

Bon apétit! 

10 opmerkingen:

  1. hoi ik ben Henk,

    Ik houd erg van koken en bakken, maar ik laat het m'n vrouw altijd doen!

    Doedels

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oeh, wat ziet dit er lekker uit. Even mijn moeder lief aankijken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oeh ik ben gek op appelcrumble! Met rood fruit ken ik nog niet. Bedankt voor het delen van dit recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw dat ziet er lekker uit! Helemaal niet zo moeilijk ook, super :) Wanneer een recept vraagt om suiker, negeer ik dat gewoon of gebruik ik agave-/ahornsiroop! Ook kaneel kan zoiets als dit al zoet maken. En niet te vergeten: fruit is ook zoet ;) Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, dat ziet er wel heel erg lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen