Zoeken in deze blog

zondag 12 juli 2015

Salade fattoush

Met dit heerlijke weer zijn salades weer helemaal cool en hip. De prachtigste kleurencombinaties verschijnen zo op je tafel wat voor gave kiekjes zorgt. Ook als je gasten over de vloer krijgt, is het geweldig om een enorme kleurrijke salade te serveren. Dit kan bijvoorbeeld naast een goed stuk vlees van de barbecue, zeker met deze temperaturen.
Deze salade kwam ik tegen in het kookboek Persiana, door Sabrina Ghayour. Dit boek heb ik van een goed vriendinnetje voor mijn verjaardag cadeau gekregen en tot mijn grote schaamte had ik deze nog niet eerder gebruikt (ik ben jarig geweest op 19 maart). Maar nu kwam het er eindelijk dan toch van.
Fattoush is een begrip in de Libanese keuken dat staat voor een salade met croutons gemaakt van
Sabrina maakt deze salade eigen door een Midden-Oosters kruid toe te voegen, sumak. En dit bracht deze fattoush ook echt naar een hoger level. Sumak is te vinden in de Midden-Oosterse supermarkt. Maar je kunt ook prima za'atar gebruiken.
Deze salade vol met kleur is een echte eyecatcher op je dinertafel en is geschikt voor een bijgerecht voor een relatief groot (6-8 personen) gezelschap. Hieronder deel ik met jullie het recept! Bon apétit!

Salade fattoush 

Ingrediënten voor 6 tot 8 personen
  • 5 pitabroodjes
  • 400 gram cherrytomaatjes
  • 3 kroppen little gem 
  • 1 komkommer
  • 1 rode paprika
  • 1 groene paprika
  • 200 gram radijsjes
  • 1 bosje lenteui
  • 1 bosje platte peterselie
  • 1 bosje munt
  • 1 eetlepel sumak of za'atar
  • 5 eetlepels olijfolie
  • sap van 1 1/2 citroen
  • peper en zout
Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 200 graden. Bekleed een bakplaat met bakpapier. Snijd de pitabroodjes in blokjes en leg deze op de bakplaat. Rooster deze 15 minuten in de voorverwarmde oven totdat ze bruin en knapperig zijn.
Pak er een grote saladeschaal bij. Snijd de little gem in stukjes en doe deze in de schaal. Halveer de tomaatjes, snijd de komkommer, paprika's in blokjes, snijd de radijsjes in kwarten, snijd de bosui in ringetjes, hak de munt en peterselie fijn en voeg dit toe aan de little gem. Schep dit om. Doe de sumak, olijfolie en citroensap erbij en tos dit nog eens om. Bestrooi met peper, zout en de afgekoelde croutons. 

Bon apétit! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten