Zoeken in deze blog

zaterdag 18 juli 2015

De allerbeste falafel

Wij zijn thuis gek op pitabroodjes gevuld met shoarmavlees en jawel hoor falafel. Meerdere malen hebben wij pogingen gedaan om goede falafel op tafel te zetten. De ene keer vielen ze uit elkaar nog voor ze in onze mond belandden en de andere keer smaakten ze niet. Waar zat 'm dat in, waar ging het fout? Eerder maakte ik al deze falafel, maar daar ging het voornamelijk om de tortilla´s, over de falafel was ik nog niet helemaal tevreden.
Toen ik op de blog van Minimalist baker op een recept stuitte van vegan falafel, wist ik zeker dat het met dit recept helemaal goed zou komen. Nog veel eerder dan gedacht besloten my sister and me dit veganistische recept te fabriceren. Waarom vegan hoor ik jullie denken, vegan houdt in dat er geen dierlijke producten in verwerkt zijn. Geen eieren, melk en vlees dus. Falafel is dan ook een ideale en verrukkelijke vleesvervanger, en ik verzeker je, na deze falafel koop je ze niet meer kant en klaar in de winkel! Hieronder deel ik met jullie het recept! Bon apétit!

De allerbeste falafel

Ingrediënten voor 10-15 stuks

  • 425 gram kikkererwten
  • 15 gram peterselie
  • 4 teentjes knoflook
  • 1 ui
  • 2 theelepels pijnboompitjes
  • 2 theelepels komijn
  • zout en peper
  • 1 theelepel kardemom
  • 1 theelepel koriander
  • 7 eetlepels bloem
  • olijfolie om in te bakken
  • 6 eetlepels paneermeel
Bereidingswijze
Snipper de ui en pers de knoflookteentjes uit. Doe deze samen met de kikkererwten, pijnboompitten, komijn, snuf zout en peper, koriander, koriander in een keukenmachine of blender. Óf in een grote kom, dan gebruik je een staafmixer. Mix dit totdat er een kruimelig deegje ontstaat. 
Voeg één voor één de eetlepels bloem door en roer dit erdoor totdat er een compact geheel ontstaat waar je makkelijk balletjes van kunt rollen. Voeg eventueel wat meer of minder bloem toe. Voeg naar smaak meer kruiden toe. 
Wanneer je deeg nog niet in een kom zat, transformeer hem hier nu in en laat dit voor 1 tot 2 uur rusten. Zo kan het deeg rusten en is het stevig wanneer je de falafel gaat bakken.
Verwarm een koekenpan voor en besprenkel deze met olijfolie. Doe de paneermeel in een bakje. Maak met behulp van twee lepels en je handen mooie platte falafel. Voordat je ze in de hete pan laat glijden gaan deze eerst nog door het paneermeel zodat hij een mooi laagje krijgt. Maak de falafel niet té dik. Herhaal dit totdat het deeg op is. Bak de falafel totdat ze donkerbruin beginnen te worden en draai deze dan om. Bekleed een kom om in te serveren met bakpapier en leg hier de falafel in wanneer ze klaar zijn. Serveer met een pitabroodje, tortilla, wat sla, gegrilde paprika en de rest van jouw favoriete combinaties! Mijn aanraden, laat de knoflooksaus weg, de falafel is al zo lekker van zichzelf!!

Bon apétit! 

2 opmerkingen: