Zoeken in deze blog

zaterdag 10 oktober 2015

Linzenburgers

Ik ben dol op een lekker stukje vlees, maar omdat mijn moeder vegetarisch eet, word ik aan de keukentafel vaak met vleesvervangers geconfronteerd. Ik heb deze leren te waarderen, zelfs lief te hebben. Ik vind ze inmiddels zo lief, dat ik ze zelf gefabriceerd heb.
Eerder maakte ik al falafel, en vandaag waagde ik me aan de beruchte groenteburger. Ik had deze tot dan toe nog nooit in my entire life gemaakt. Maar ik wilde even heerlijk gezond doen en deze burgers lagen dan ook binnen een mum van tijd in mijn pannetje bruin te bakken.
En wat een goede eerste keer, en wat een verschil met die biologische groenteburgers uit de winkel. Die vind ik namelijk al hartstikke lekker, maar voor deze huisgemaakte linzenburgers nam ik m’n petje toch wel echt af. Wauw, wat een heerlijke zachte smaak en wat is het eigenlijk simpel! Alle ingrediënten eventjes fijnmaken, even een burger vormen, bakken en ready to serve! Ik wilde jullie dit simpele recept niet onthouden, hiervoor hoef je niet meer naar de supermarkt! Hieronder het recept! Bon apétit!

Linzenburgers

Ingrediënten voor 6 burgers
  • 3 wortels
  • 3 zongedroogde tomaten
  • 1 teentje knoflook
  • 1/2 rode ui
  • 4 eetlepels linzen
  • 2 theelepels djintan
  • 5 eetlepels bloem
  • zout en peper
  • olijfolie
  • staafmixer, keukenmachine
Bereidingswijze
Snijd de wortel klein. Doe deze in een hoge kom. Pers hier de knoflook boven uit. Snipper de ui en voeg deze hier ook aan toe. Voeg dan de rest van de ingrediënten toe. Pureer dit tot een mooie massa. Niet egaal, maar ergens tussen grof en fijn in. 
Verwarm in een koekenpan een drupje olijfolie. 
 Vorm met je handen of lepels 6 burgertjes van het beslag. Doe deze in de warme koekenpan en bak deze aan beide kanten mooi goudbruin op een laag vuurtje. Serveer deze lekkere burgers als lunch op een broodje, of vervang je serveer 'm als vleesvervanger bij aardappels en groente!

Bon apétit! 

6 opmerkingen:

  1. Wauw Emma, zien er lekker uit! Zelfs voor een vegaburger!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je wortels zijn peentjes, geen winterwortels dus. Zijn ze al gekookt of soms uit een pot? Ik kan het op de foto niet goed zien. De linzen zijn ook al gaar, toch? Zo te zien komen ze uit blik. Kun je dit even nader uitleggen? Ik wil ze wel eens maken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De wortelen zijn niet gekookt, de linzen komen uit blik! Laat me even weten hoe ze zijn geworden! Ik ben benieuwd!

      Verwijderen
  3. Oeh lijkt me heel leuk om te maken! Heb wel eens bogenburgers gemaakt maar dat vond ik echt vies. Linzen vind ik best prima dus ik ga deze wel een keer proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh die linzenburgers zien er super uit! Ik eet een paar keer week vegetarisch en was nog op zoek naar veggierecepten, ideaal ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo op z'n tijd kan ik vegetarisch eten ook erg waarderen. Ik maak zelf vaak burgers van kikkerwten, maar deze ga ik ook proberen. Beetje variatie kan nooit kwaad, toch? ;)

    BeantwoordenVerwijderen