Zoeken in deze blog

maandag 24 augustus 2015

Dubbeldekkers met lemoncurd

Ik beleef wel eens dagen dat ik jeuk aan mijn handen krijg om een deegje te kneden en daarvan prachtige koekjes te vormen. Herkenbaar? Mijn zusje doet gelukkig graag mee. Vorige week had ik een oorontsteking te pakken en toen ik op een dezer dagen een hoogtepunt van energie beleefde, wilde mijn hart niks anders dan koekjes bakken. Lekker rustgevend. Héél zacht een muziekje op de achtergrond, om mijn oren niet overbelast te maken.

Dubbeldekkers leken me de pérfecte naam voor deze koekjes. Het zijn namelijk twee koekjes op elkaar geplakt met als lijm een frisse lemoncurd. Om het effect te versterken maak je voor het bakken in een van de koekjes een vormpje. Ik koos voor een hartje, maar je kunt dit met ieder ander gewenste vorm doen. Om deze kleine opening te creëren kun je een kleine steker gebruiken, óf je kunt met je creativiteit de loop op gaan door de kleine vormpjes uit te snijden. Wij hadden geen kleine steker, dus prutsten we heerlijk aan met een mes. Easy peasy.

Lemoncurd is heel gaaf om zelf te maken, zoals ik hier al eens deed. Maar je kunt het net zo makkelijk in de supermarkt kopen, afhankelijk van de haast die je hebt. Maar maken zul je deze koekjes zeker, want ze smaken net zo lekker als ze eruit zien! Hieronder het recept! Bon apétit!

Dubbeldekkers met lemoncurd

Ingrediënten voor 15 koekjes

Voor het deeg
  • 300 gram bloem
  • 200 gram boter
  • 100 gram suiker
  • de rasp van 1 citroen
Voor de lemoncurd
  • 2 blaadjes gelatine
  • 3 eieren
  • 150 gram suiker
  • 2 citroenen
  • 60 gram roomboter
Bereidingswijze

Lemon curd                                                                                                                             
Week de gelatine in koud water. Roer de eitjes met de suiker los.  Niet stijf kloppen, alleen even doorkloppen. Rasp de schil van de citroenen en voeg deze rasp toe aan het eimengsel. Halveer de citroenen en pers het sap eruit, meng door de eieren. Gaar het mengsel au bain-marie tot de lemon curd de dikte van vla heeft. Los dan de geweekte gelatine en de boter erin op. Laat dit even afkoelen in de koelkast. 

Deeg
Doe de bloem in een kom en voeg hier de overige ingrediënten aan toe. Kneed dit tot een soepele deegbal. Laat het deeg afgedekt voor een halfuur rusten in de koelkast.
Verwarm de oven voor op 190 graden. Bekleed twee bakplaten met bakpapier. 
Rol het deeg uit tot een mooie plak van zo'n halve centimeter doorsnede. Steek hier mooie koekjes uit. Gebruik bijvoorbeeld een bloemenvorm of een glas voor een ronde vorm. Zorg dat je een even aantal koekjes hebt. Leg de helft van de koekjes op de bakplaat en schuif deze indien de bakplaat vol is alvast in de oven voor zo'n 15 minuten. De rest van de koekjes kun je nu met een kleinere vorm uitsteken zodat je in het midden een klein gat overhoudt. Doe dit in welke vorm jij maar wilt. Bak ook deze af voor 15 minuten.
Laat de koekjes goed afkoelen. Besmeer dan de koekjes die de onderste laag gaan vormen met de lemoncurd en plaats hier het koekje met het gat bovenop. Bestrooi eventueel nog met een laagje sneeuw, aka poedersuiker.

Bon apétit!

2 opmerkingen:

  1. Ze zien er super mooi uit!
    En ze zijn vast ook heel lekker (:
    Super leuk dat je de lemon card zelf maakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die zien er heeerlijk uit! Van lemoncurd had ik nog nooit gehoord, maar het ziet er wel geweldig uit!
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen