Zoeken in deze blog

maandag 16 juni 2014

Sperziebonensalade met gekruide aardappeltjes

Vandaag op het menu, een heerlijk Hollands maaltje. Groente, aardappels en vlees. Maar dit keer heb ik het vlees vervangen voor vis. Wat ik geen ramp vind. Ik maakte sperzieboontjes klaar, met een heerlijke dressing van honing, balsamicoazijn, olijfolie en mosterd, de mosterd ontbrak in mijn gerecht. Maar zonder mosterd was hij overig ook heerlijk. Ik ben trouwens niet zo’n mosterdfan dus ik vond het niet zo erg :). Na het koken spoel je de bonen af met koud water, zo gaat het op een salade lijken. Die maak je uiteindelijk af met de dressing, wat zongedroogde en rauwe tomaatjes, komkommertjes, rucola (hadden we ook niet, dan maar een restje sla :D, koken is ook improviseren) en Parmezaanse kaas. Die heb ik er ook uit gelaten, ik hou persoonlijk niet zo van rauwe kaas, net als mijn zusters. Al met al een heerlijke bereiding van de klassieke sperzieboontjes.

Dan de aardappels, ik zag een lekker recept voorbijkomen op Facebook, van
Nombelina’s blog, www.nombelina.com . Dat leek mij wel wat, gekruide aardappelpartjes. En och, deze vielen zo erg in de smaak! Mijn zusje is DOL op gebakken aardappeltjes, ze eet ze altijd met mayonaise. Maar déze aardappels waren zo lekker, die waren zelfs lekker zonder mayonaise, zei ze letterlijk. De aardappels zijn namelijk goed gekruid. Eerst lekker in de oven met olie, daarna heerlijk kruiden met, paprikapoeder, uienpoeder, knoflookpoeder, zout, peper en a little spoon of chayenne peper. Zo’n ongelofelijke lekkere combinatie! Deze ga ik zeker nog veel vaker maken! Daarbij aten we nog een visstickje, maar ja die komen uit de diepvries en dan is het een kwestie van goudbruin bakken in de pan, daar valt niet zoveel over te zeggen! Maar ik raad dus vooral die heeerlijke aardappels aan, echt niet moeilijk, maar iedereen smult ervan, gegarandeerd! En de mayonaise kun je in de koelkast laten staan, ideaal toch?

Sperziebonensalade met gekruide aardappeltjes

Voor 4 personen

Ingrediënten

Voor de aardappeltjes
  • Rond de 1 kilo aan aardappelen, ligt eraan hoe grote eter je bent
  • 2 eetlepels zonnebloemolie
  • Zout
  • Peper
  • Knoflookpoeder
  • Uienpoeder
  • Paprikapoeder
  • Cayennepeper 
Voor de sperziebonen
  • 600 gram sperziebonen
  • 2 eetlepels balsamicoazijn
  • 4 eetlepels olijfolie, eventueel extra vierge
  • 2 theelepels honing
  • (2 theelepels mosterd)
  • (een beetje rucola)
  • Zongedroogde tomaatjes, hoeveel jij er zelf lekker vind
  • Een paar snoeptomaatjes
  • Wat blokjes komkommer
  • (Parmezaanse kaas)

Bereidingswijze

Aardappeltjes

Verwarm de oven voor op 200 graden, haal er alvast een bakplaat uit, anders is hij zo heet. Schil de aardappeltjes, je kan de schil er naar voorkeur ook aan laten zitten. Was de aardappels en snijd ze daarna in partjes. 
Bekleed de bakplaat met een bakpapiertje, en verdeel hierover de aardappeltjes. Besprenkel deze met de zonnebloemolie en bak deze voor 50 minuten tot een uur. Roer om de tien minuten even om, dit komt niet heel erg precies. 

Sperziebonen

Zet een pannetje op het vuur met zoveel water dat die de sperziebonen zometeen zullen bedekken. Eventueel kan je dit proces versnellen met water uit de waterkoker. Was de sperziebonen. Verwijder de steelaanzet van de sperziebonen. Kook de boontjes in ongeveer 7 minuutjes gaar. Ziet ze af, gebruik eventueel een vergiet. En spoel ze daarna af onder koud, stromend water. Laat ze eventjes uitlekken.

Pak dan een mooie kom waar jouw sperziebonensalade in komt, maak hier de dressing van azijn, honing, olie en mosterd in. Breng eventueel op smaak met peper en zout. 

De volgende stap is om alles te mengen. Meng de sperziebonen met de dressing, zongedroogde tomaatjes, komkommer, sla of rucola en rauwe tomaatjes. Schep goed om zodat de dressing zich goed verspreidt over de groenten. Schaaf eventueel de Parmezaanse kaas erover. Ziet deze kleurencombinatie van groen en rood er niet heerlijk zomers uit? Om op te vreten!

Aardappeltjes

Nu door met deze heerlijke dingen, zijn ze lekker goudbruin gebakken? Dan kunnen de specerijen eroverheen gestrooid worden. Strooi van alles een theelepeltje over de aardappels. Zout, peper, knoflookpoeder, uienpoeder, royaal paprikapoeder en een klein snufje cayennepeper, hussel dit lekker door mekaar. Serveer dit met die heerlijke sperziebonen en nog een lekker lapje vlees of vis naar keuze. Bijvoorbeeld een lekkere visstick zoals ik at!

Bon apétit!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten