Zoeken in deze blog

maandag 19 maart 2018

Appeltaart met abrikozen

Vandaag, maandag 19 maart ben ik 19 jaar geworden! Bij een verjaardag hoort taart, wat mij een prachtig excuus geeft om flink aan het bakken te slaan en veel voor te proeven (niet onbelangrijk).
Zo ook deze appeltaart. Op mijn familiefeestje wilde ik graag een appeltaart presenteren maar dan nét even ietsjes anders dan een 'gewone' appeltaart. Er moest een verrassingselement in komen.
Eerder maakt ik al deze appeltaart waar ik mijn appeltjes liet karamelliseren in suiker. Erg lekker, maar nu wilde ik een andere variant maken. Want eerlijk, iedereen is wel dol op appeltaart. Toch?!
Ik bedacht een plannetje om mijn appeltjes in abrikozenjam te laten badderen, zodat ze daar lekker wat smaak van op zouden nemen. En ja hoor experiment geslaagd, want de taart viel zeker in de smaak. Bij mij in ieder geval en mijn familie vond 'm ook zeer de moeite waard. Dus, ik zou zeggen, probeer 'm ook een keertje uit!
Laat me weten hoe hij was op Facebook, Instagram of in de reacties, vind ik leuk! Daar plaats ik ook altijd een update als er hier op m'n bloggie een nieuw recept is verschenen, zoals nu! Genoeg gekletst hieronder het recept! Bon apétit!

Appeltaart met abrikozen

Ingrediënten voor 1 taart

Voor de bodem
  • 300 gram bloem
  • 200 gram roomboter
  • 100 gram suiker
  • de rasp van 1 citroen
  • het sap van 1/2 citroen
  • 1 ei 
  • 1 snufje zout
Vulling
  • 9 middelgrote appels
  • 3 eetlepels abrikozenjam
  • het sap van 1/2 citroen
  • 2 eetlepels suiker
  • 8 gedroogde abrikozen
  • een handje rozijnen
  • 1 ei
Bereidingswijze
Bodem
Doe de bloem, boter en suiker in een kom en kneed dit door elkaar. Voeg na een tijdje het citroenrasp en sap, het ei en een snuf zout. Kneed dit tot een mooie bal deeg. Verpak dit in plasticfolie en leg tot nader gebruik in de koelkast.

Vulling
Verwarm de jam en suiker zachtjes in een middelgrote pan.
Was de appels. Snijd de appels in kleine stukjes. Ik sneed ze vrij klein (5 mm bij 5 mm), maar je kunt ze ook groter houden. Voeg de stukjes appel toe aan de jam en suiker. Snijd de gedroogde abrikozen fijn. Voeg deze samen met de rozijnen toe aan de appels in jam en suiker. Laat de pan op laag vuur terwijl je de appels af en toe doorroert. 

Verwarm de oven voor op 190 graden.
Vet een taartvorm goed in met een bakpapiertje en eventueel nog wat boter. Haal het deeg uit de koeling. Rol op ingebloemd oppervlakte het deeg uit totdat je hiermee de bodem van de taart kunt opvullen. Snijd de bodem uit en leg deze op de onderkant van de taartvorm. Nu maak je de rand. Meet op hoehoog de rand van de taartvorm is. Rol een rechthoekige strook voor de rand. Laat de appels met behulp van een vergiet goed uitlekken. Schep de appels in de vorm. Druk deze een beetje aan. Rol de rest van het deeg uit en snijd hier (naar eigen invulling natuurlijk) lange repen van die je daarna mooi over de taart drapeert (zie mijn foto hieronder of hierboven). OF, je maakt natuurlijk zelf een prachtige creatie! Ik hield het lekker traditioneel! Verdeel eventueel overgebleven deeg over de buitenste rand voor een lekkere dikke korst. Klop een ei los en bestrijk hier het deeg mee zodat hij mooi gaat glanzen. Bak je taart in 45 minuten goudbruin en gaat! Maar houd 'm in de gaten, want iedere oven is natuurlijk anders!

Bon apétit!

Laat het via Facebook, instagram of via de reacties weten als je mijn recepten ook gemaakt heb! Vind ik leuk om te lezen!






3 opmerkingen: