Zoeken in deze blog

vrijdag 25 maart 2016

Eiersalade

De paasdagen staan lang en breed voor de deur te trappen om van start te gaan, terwijl het lenteweer zijn intrede nog moet maken. Dat weerhoudt mij er niet van om heerlijk aan de slag te gaan met receptjes die Pasen-gerelateerd zijn. Ik zoek nog ieder jaar op eerste én tweede paasdag zo blij als een kind paaseitjes, en dat is dus ook het eerste wat in mijn hoofd opplopt als ik aan Pasen denk. Eieren. Een gekookt eitje bij het ontbijt die je beschilderd en vervolgens in sommige gevallen oppeuzelt met een snufje zout. Maar dat recept is natuurlijk wat makkelijk om te delen.

Vandaar dat ik na wat brainstormen op deze eiersalade belandde. Mijn moeder is een kei in het maken van eiersalade, ook al heeft ze deze kunst al een paar jaren, zeg maar gerust tientallen, niet meer beoefend. Ik klopte daarom bij haar aan voor het succesrecept. Zo leerde ze me de kneepjes van het vak en gaf ik hier mijn eigen creatieve draai aan. Het eindresultaat? Ja, zelfs de meesteres vond het heerlijk, en had op deze simpele, maar verrukkelijke eiersalade niets aan te merken. Ik kon een glimlach stiekem niet onderdrukken en gaf mezelf in gedachten een schouderklopje. Genoeg reden voor jullie om deze eiersalade ook dit weekend op de brunchtafel te zetten dacht ik zo! Bon apétit!

Eiersalade

Ingrediënten
  • 4 eieren
  • 3 flinke eetlepels yoghurt
  • 2 eetlepels mayonaise
  • 1 hand bieslook
  • 1 bosuitje
  • zout en peper
  • 1 theelepel kerriepoeder
  • 1 theelepel paprikapoeder
Bereidingswijze
Zet de eieren in een pan met koud water. Zorg ervoor dat de eieren compleet onder water liggen. Zet het vuur op de hoogste stand. Wanneer het water kookt, draai je het vuur laag en laat je de eieren voor nog 4 minuten koken. Giet de eieren dan af met behulp van een zeef of vergiet en spoel de eieren goed af met koud water. Pel de eieren, snijd deze in kleine stukjes en laat ze compleet afkoelen.
Snijd de bieslook en het bosuitje fijn. Meng de mayonaise en yoghurt in een bakje goed door elkaar. Voeg hier de bieslook, bosui, zout, peper, kerriepoeder, paprikapoeder en de afgekoelde stukjes eieren aan toe. Mix dit goed door en je eiersalade is ready tot go!

Bon apétit! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten