Zoeken in deze blog

zaterdag 5 maart 2016

Zalm uit de oven met dillecrème

Het is een schande. Het recept voor deze verrukkelijke zalm is al zo lang bij mij bekend, maar hij staat nog niet hier op mijn blog. Schandalig. Maar vandaag is de dag dan eindelijk gekomen.

Deze verrukkelijke zalmfilet snijd je door en in dit geultje schep je een verrukkelijke sausje van crème fraîche en dille. Beetje zout en peper naar smaak toevoegen en dan snel de oven in! Ik ben hele erge fan van zalm, mits hij rosé vanbinnen is. Te gare vis is naar mijn mening echt een not done. Vandaar dat dit zalmpje maar 8 tot 10 minuutjes in de oven hoeft. Heel kort, maar echt lang genoeg. Houd je niet van rosé, dan geef je 'm nog wat langer.
Deze zalm maakte ik met m'n kookclubje op school en het was zoals altijd verrukkelijk!

Hebben jullie de krant gezien? Ik sta op de voorpagina! Op school kregen wij de opdracht geld op te halen voor het goede doel Save the Children. Er werden groepjes gevormd en ideeën kregen langzaam vorm. Vorig weekend voerden wij ons plan uit. Een high tea. Met 50 genodigden. Met een prachtige opbrengst van 667 euro. Wat door donaties overigens nog steeds stijgt. Het was een feest om te mogen organiseren en met zo'n pracht opbrengst zijn we zeker erg trots! Check hier het artikel! Heel leuk, wij ontvangen deze krant namelijk thuis, en omdat een buurjongen deze bij ons bezorgt kreeg ik 4 keer mijn hoofd op de deurmat. Heel erg grappig! Mijn oppasmeiden noemden me al beroemd!

Genoeg geteut, hieronder het recept voor jullie! Bon apétit!


Zalm uit de oven met dillecrème

Ingrediënten voor 4 personen
  • 2 zalmfilets
  • 250 milliliter crème fraîche
  • 1 tot 2 eetlepels dille
Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 200 graden. Vet een ovenschaal in met een klein beetje olijfolie. Leg de zalmfilets naast elkaar in de schaal. Snijd de filets in de lengte doormidden, maar nét niet helemaal. Tot je eigenlijk precies op de huid zit. Maak het geultje met je vingers wat wijder.
Meng de crème fraîche met de dille. Schep dit in de geultjes. Wees niet te zuinig ;).
Bak de zalm in 8 minuten rosé gaar. 
Lekker met deze aardappels, deze óf deze!

Bon apétit!


4 opmerkingen:

  1. Lekker idee! Ik maak iets soortgelijks wel eens met kipfilet, maar zalm lijkt mij helemaal lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig dat je dit met kipfilet doet, ga ik ook eens proberen!

      Verwijderen
  2. Krijg nou honger. Echt lekker zeg!

    BeantwoordenVerwijderen