Zoeken in deze blog

dinsdag 17 februari 2015

Clubsandwich

Als jullie mij op instagram volgen hadden jullie dit weekend al een foto voorbij zien komen van een heuse clubsandwich, gemaakt door mijn ambitieuze vader. Ik ben hierdoor geïnspireerd geraakt, dankjewel pap, en ging zelf aan de slag. Ik gebruikte het recept van mijn vader als leidraad.
Ik voegde wat toe, liet wat weg, en een geweldig resultaat bleef over! Een recept voor in het weekend, maar doordeweeks kan het ook prima! Ongezond kun je het niet noemen, gezond gaat ook lastig. Wel is het een leuke variatie op een saai broodje ei, wat er ook mag zijn.

Laat ik het begrip clubsandwich even uitleggen. Een sandwich zijn twee broodjes op met een lekker beleg hierop. Een clubsandwich is hier de overtreffende trap van, je stapelt drie of misschien wel vier broodjes op elkaar, in dit recept vier. Het is dan ook een hele kunst om dit netjes te eten. Ik raad mes en vork aan, ik spreek uit ervaring. Als je een grote mond hebt, zou het misschien nog wel lukken ;-).

Op deze clubsandwich gaat onder andere mangochutney. Chutney is over het algemeen een zoetzuur mengsel van vruchtjes, kruiden en soms groenten en komt van oorsprong uit India en Pakistan. Mangochutney wordt daar gemaakt van groene onrijpe mango’s. Je kunt mangochutney tegenwoordig gewoon in een potje in de supermarkt kopen. Erg lekker en geeft een heel lekkere smaak aan deze clubsandwich! Voor de rest maak ik een beleg van een gebakken eitje, augurkjes, een handje sla, aioli (knoflookmayonaise, je kunt natuurlijk ook mayonaise gebruiken), pancetta of bacon (pancetta is de Italiaanse versie van bacon), gerookte zalm en bleekselderij. Het gaat allemaal heel goed samen! Ik hoop dat jullie wat wijzer zijn geworden van deze post! Hieronder dan het recept! Bon apétit!

Clubsandwich

Ingrediënten 
  • 1 ei
  • 2 sneetjes brood
  • 4 kleine augurken
  • handje sla
  • 1 eetlepel aioli
  • 1 eetlepel mangochutney
  • 2 plakjes pancetta
  • 1 stukje gerookte zalm
  • 4 centimeter bleekselderij
Bereidingswijze
Doe de broodjes in een broodrooster en rooster deze tot ze knapperig zijn. Neem een kleine koekenpan en bak hier de pancetta in die je in stukjes scheurt. 
Snijd de augurken en bleekselderij ondertussen in schijfjes. Leg deze met de zalm en sla op een bordje zodat je zometeen de sandwich gemakkelijk in elkaar kunt flansen. Wanneer de pancetta krokant is mag deze ook op het bordje plaatsnemen. 
Gebruik dezelfde koekenpan om het ei in te bakken. Vet dit wel even in met wat olie. Maak een aan twee kanten gebakken eitje of eventueel een spiegelei. 
Wanneer de broodjes zijn geroosterd, snijd je deze diagonaal doormidden. Je hebt zo 4 helften. Bestrijk 1 helft met aioli, leg hier wat sla, augurk en de gerookte zalm op. Leg op dit broodje een volgende snee en leg hier dan het eitje op met de pancetta. Leg hier een broodje op dat je besmeert met mangochutney en vervolgens met sla en de plakjes augurk belegt. Hier leg je het laatste broodje op en dit maak je af door er twee prikkers in te steken. Je krijgt dus een hele toren van brood, een clubsandwich! 
Serveer dit op een mooi bord of houten snijplank en maak eventueel nog af met wat van je beleg. Een blaadje sla, augurk of bleekselderij.

Bon apétit 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten