Zoeken in deze blog

zaterdag 31 januari 2015

Hazelnootkletskoppen

Ik werk in de bibliotheek, en daar is tot mijn grote genoegen ook een grote collectie aan kookboeken. Soms komt er dan ook een kookboek voorbij waar ik al lange tijd nieuwsgierig naar was. Zoals deze keer, toen ik Rutger bakt opeens vasthad. Rutger won in 2013, Heel Holland Bakt. Voor ik het wist lag hij al in mijn tas en las ik tijdens het wachten bij de kapper de inleiding van het boek en bladerde langs verscheidene recepten. Ik heb briefjes tussen de pagina’s gestopt welke ik graag zou willen maken. Na een tijdje raakte mijn papier op.
Zo kwam ik ook op dit simpele recept van hazelnootkletskoppen. Iedereen kent kletskoppen wel, een gezellig knapperig koekje voor bij de thee. De naam kletskop komt van de gekaramelisserde suiker waardoor de koeken ’kletsend’ over de bakplaat lopen. Maar deze zijn niet niet alleen lekker bij de thee, je kunt ze ook als nagerecht serveren met een bolletje tussen twee kletskoppen en dit versieren met rood fruit. Of serveer het koekje met slagroom.
Het recept van deze kletskoppen heeft iets speciaals doordat er fijngehakte hazelnootjes doorheen worden gespateld. Dit geeft een verrukkelijke toevoeging, en je proeft de hazelnoten duidelijk terug!
Hieronder het recept van deze heerlijke kletskoppen! Bon apétit!

Hazelnootkletskoppen

Voor ongeveer 30 koekjes
Ingrediënten
  • 45 gram boter, op kamertemperatuur
  • 150 gram witte basterdsuiker
  • 30 milliliter melk
  • mespunt zout
  • 1 theelepel vanille-extract
  • 50 gram blanke hazelnoten
  • 75 gram (Zeeuwse) bloem
Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 180 graden. Leg 2 bakplaten klaar en bekleed deze met bakpapier. 
Mix de boter, basterdsuiker, melk, zout, en vanille-extract samen tot een glad mengsel. Hak de hazelnoten in een staafmixer, blender of keukenmachine. Je kunt het ook met de hand doen, dan gebruik je bijvoorbeeld een mes of een vijzel, maar het is de bedoeling dat de hazelnoten dezelfde structuur als bloem krijgen, dit kost je dan wel wat meer tijd. 
Spatel de gehakte hazelnoten erdoor en daarna de bloem. Maak met een theelepel kleine hoopjes op de bakplaten. Duw de hoopjes een klein beetje plat en bak ze in 10 tot 15 minuten tot mooie kletskoppen. Laat ze niet té bruin worden maar ook niet te licht, houd de oven dus goed in de gaten! Laat ze goed afkoelen! 
Bon apétit!

3 opmerkingen:

  1. Ziet er weer echt lekker uit

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke bijkomstigheid van werken in een bibliotheek! Ik ga je recept onthouden, dit is het type koekjes waar ik mijn vriend zielsgelukkig mee kan maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Complimenten voor je leuke en enthousiaste berichten!! Heel herkenbaar dat je kookboek vol met briefjes zit door alle recepten die je een keer wilt maken, erg grappig. Originele selfie foto in de weerspiegeling van de oven, ook van de foto straalt je enthousiasme af!!

    BeantwoordenVerwijderen