Zoeken in deze blog

woensdag 10 december 2014

Gehaktbrood

Een familiediner stond voor de boeg, dan doe ik toch extra mijn best. Wat stond nog op mijn lijstje om te maken, het gehaktbrood van Jamie Oliver. Eigenlijk een enorme gehaktbal, wat ze brood noemen. Maar dit is een heel gerecht opzich, je maakt er namelijk ook nog een heerlijke tomatensaus bij, die minstens zo lekker is. Bovendien is het gehakt heerlijk gekruid met koriander, ui, komijn, creamcrackers, daar had ik eerder nog nooit van gehoord, oregano en mosterd, erg lekker. Ik kan me goed voorstellen dat je dit gewoon gebruikt om gehaktballen van te draaien. Dit brood viel ongelofelijk in de smaak bij mijn familie, de foto’s hierbij zijn ongelofelijk goed gelukt. Het ziet er zo waar professioneler uit! Je kunt dit recept ook gemakkelijk verdubbelen of een kwart meer maken, met deze hoeveelheden is dat ideaal. Ook een aanrader voor het kerstdiner, want dat komt ook steeds dichterbij. Voor we het weten tellen we af en rollen we 2015 weer in. Al deze feestdagen brengen natuurlijk allemaal feestmalen met zich mee, dus je ziet vast nog wat lekkers verschijnen op mijn blog deze laatste maand van 2014! Hieronder het recept! Bon apétit!

Gehaktbrood

Bijgerecht voor 6 personen

Ingrediënten
  • 2 uien
  • olijfolie
  • 1 theelepel gemalen koriander
  • 1 theelepel gemalen komijn, djintan
  • 12 creamcrackers
  • 2 theelepels gedroogde oregano
  • 2 theelepels mosterd
  • 500 gram rundergehakt
  • 1 groot ei
  • 2 teentjes knoflook
  • 1 verse rode Spaanse peper
  • 1 theelepel gerookt paprikapoeder
  • 2 eetlepels worcestersaus
  • 400 gram kikkererwten, uit blik
  • 800 gram tomatenstukjes
  • 2 eetlepels balsamicoazijn
  • 2 takjes verse rozemarijn
  • 12 plakken pancetta
Bereidingswijze
Verwarm de oven op de hoogste stand voor.
Hak een ui fijn. Schenk 2 scheuten olijfolie in een koekenpan, fruit de ui samen met zout en peper. Strooi hier de koriander en djintan bij. Bak dit gedurende 7 minuten, terwijl je dit regelmatig omroert. De ui is dan zacht, laat dit afkoelen in een aparte kom. 
Maal de crackers fijn met een vijzel of gebruik een theedoek. Doe de kruimels met de oregano, mosterd en gehakt bij de afgekoelde uien in de kom. Breek het ei hierbij en strooi hier nog flink wat zout en peper over. Kneed dit allemaal goed door elkaar. Kneed het gehakt tot een soort grote rugbybal, wrijf de bal in met een beetje olijfolie.
Leg de gehaktrugbybal in een ovenschaal zet deze in de oven, verlaag de temperatuur zo snel mogelijk als hij erin staat naar 200 graden. Bak het gehaktbrood 30 minuten.
Snijd de andere ui in stukjes van een centimeter, pel de knoflook en snijd hem in dunne plakjes en verwijder de pitjes uit de peper en snijd deze ook in ringetjes. Neem een hapjespan met een paar flinke scheuten olijfolie en zet deze op hoog vuur. Doe hier de gesneden ui, knoflook, Spaanse peper, het paprikapoeder en een snufje zout en peper in. Laat dit ook 7 minuten op het vuur staan, roer ook weer regelmatig. Voeg hier dan de tomatenstukjes, balsamicoazijn, worcestersaus en kikkererwten aan toe. Laat dit koken, zet het vuur lager en kook het voor 10 minuten. Proef en voeg zonodig wat extra zout en/of peper toe. 
Ris de rozemarijnblaadjes van de takjes en doe deze in een kommetje. Haal het gehaktbrood uit de oven, giet het vrijgekomen vet uit de ovenschaal bij de rozemarijn en roer dit door. Schep de tomatensaus om het gehaktbrood heen. Leg de pancetta over het gehaktbrood en de saus. Verdeel de rozemarijn erover. Zet het brood nog 15 minuten in de oven, tot de pancetta goudbruin kleur. En dan mag je dan eindelijk aanvallen!
Bon apétit!


3 opmerkingen:

  1. Wat een mooi en goed te maken recept lijkt me dit; ziet er heerlijk uit...ik ga 't zo snel mogelijk ook proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me echt heel lekker Emma en ook hele mooie foto,s xx oma Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik zou er niet zo snel aan denken om een gehaktbrood op deze manier in een schaal met tomatensaus te bakken, maar lijkt me ontzettend smaakvol! Groetjes, Hazel

    BeantwoordenVerwijderen