Zoeken in deze blog

woensdag 22 april 2015

Moussaka

Na een voorgerecht komt een hoofdgerecht en ik besloot te gaan voor een Grieks gerecht, de moussaka. Ik leg dit gerecht vaak uit als een lasagne maar dan ipv lasagnevellen gebruik je aubergines. Deze aubergine moeten eerst gepekeld worden in zout, zodat alle bittere sappen uit de groente eruit kunnen sijpelen en je een veel lekkerdere smaak over houdt. Dit duurt minstens een uur. Daarna bak je de aubergines, en dit neemt ook al heel wat tijd in beslag. Daarnaast maak je een heerlijke bechamelsaus en een tomatensaus met gehakt. Soms wordt hier ook nog een laagje aardappel aan toe gevoegd, maar dat deed ik deze keer niet. Deze moussaka viel goed in de smaak, ik heb stiekem gisteren ook nog een deel op mogen snoepen, mmm verrukkelijk! Overigens wordt het goed afgetopt met Parmezaanse kaas, wat voor mij wel echt de finishing touch is, een heerlijk gerecht! Benieuwd, check hieronder het recept van de site van allrecipes. Bon apétit!

Moussaka

Voor 8 personen
  • 4 aubergines
  • zout
Bechamelsaus
  • 950 milliliter melk
  • 110 gram boter
  • 6 eetlepels bloem
  • 3 eidooiers
Tomatensaus
  • 7 eetlepels olijfolie
  • 2 uien
  • 3 tenen knoflook
  • 500  gram rundergehakt
  • 1/2 theelepel pimentpoeder
  • 1 theelepel kaneelpoeder
  • 1/2 theelepel suiker
  • 400 gram gezeefde tomaten
  • 4 eetlepels versgehakte peterselie
  • 120 gram Parmezaanse kaas
Bereidingswijze
Was de aubergines en snijd ze in plakken van 1 cm dik. Bestrooi deze met zout en leg deze in een kom. Laat dit een uur staan, zodat het bittere vocht uit de aubergines kan trekken.
Bechamelsaus
Je hebt nu tijd om de bechamelsaus te maken. Verwarm de melk zachtjes in een pan, niet laten koken. Smelt de boter in een hapjespan op middelhoog vuur. Roer de bloem hierdoor tot een glad mengsel, gebruik een garde. Zet het vuur laag en voeg in etappes de melk toe. Roer constant, zodat er een dikkere saus ontstaat. Voeg hier naar smaak zout toe. Haal de pan van het vuur en laat dit afkoelen. Roer de eidooiers los. Wanneer de saus is afgekoeld, voeg je de eidooiers toe.
Na een uur uitlekken is het tijd om de aubergines af te spoelen en dep deze goed droog met keukenpapier. Verhit een scheutje olijfolie in een grote koekenpan of grillpan. Bak de aubergine aan beide kanten lichtbruin. Laat de aubergines uitlekken op een bord met een velletje keukenpapier.
Verwarm de oven voor op 190 graden.
Tomatensaus
Verhit een scheutje olijfolie in een hapjespan op een laag vuur. Snipper de twee uien. Bak deze kort in de pan. Snipper hier de knoflook bij en bak dit nog even. Zet het vuur iets hoger en voeg het gehakt toe. Bak dit totdat het gehakt rul is. Voeg dan de piment, kaneel, suiker, zout, peper en gezeefde tomaten toe. Breng dit aan de kook, en laat dit voor 15 minuten zachtjes doorkoken. Meng aan het eind van de kooktijd wat grofgehakte peterselie erdoor.
Vet een ovenschaal van 15cm x 32 cm in met olijfolie. Leg de helft van de aubergines op de bodem. Bedek de aubergine met het gehele gehaktmengsel. Bedek dit met de andere helft aubergines en schenk hier alle bechamelsaus over. Bestrooi dit met de Parmezaanse kaas.
Bak de moussaka voor 45 minuten in de voorverwarmde oven totdat de bovenkant begint te borrelen. Dan kun je de moussaka direct serveren!

 Bon apétit!

1 opmerking:

  1. hoi emma,
    ik ben zot van aubergines maar nog nooit moussaka gegeten...dus zal ik zeker eens jouw versie moeten uitproberen!
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen

Huishoudelijke mededeling

Ik ben druk bezig mijn blog 'op te schonen'. Dit betekent dat relatief oude, weinig bekeken recepten die daarbij niet door mijzelf geschreven zijn van mijn site haal. Vandaar dat sommige recepten zijn verwijderd.
Dit vergt uitleg: aan het begin van mijn carrière als amateurkok nam ik recepten over, sinds een anderhalf jaar plaats ik enkel nog mijn eigen recepten online.
Op deze manier probeer ik mijn eigen authenticiteit te streven.
Maar vandaar dat sommige recepten 'verdwenen zijn'.
Excuses voor het ongemak!

P.S. Zijn er recepten die je echt mist? Stuur me een mailtje en wie weet ga ik aan de slag met mijn eigen versie !