Zoeken in deze blog

maandag 1 september 2014

Italiaanse lasagne

Vrijdagochtend vroeg ik aan mijn moeder of ik die avond mocht koken, het antwoord is altijd ja. Die vrijdag hadden we met zijn allen ontzettend veel zin in lasagne. Lang niet meer gegeten, dus het werd hoog tijd! Ik herinnerde me nog een recept uit de Allerhande, in het nummer waar Italië de hoofdrol speelt, uit 2013 nummer 8.
Ik houd van die recepten die dan stap voor stap uitgelegd staan, inclusief foto’s. Ik vind dat er altijd prachtig uit zien met al die foto’s en how to’s! Deze lasagne was een familierecept die al tientallen jaren achter elkaar onveranderd op tafel bleef staan. Ik was benieuwd naar een variatie en koos voor dit recept met winterpeen en bleekselderij. Ook werd hier rundergehakt in toegevoegd, maar eigenlijk eten wij de lasagne altijd zonder vlees omdat mijn moeder dat niet eet, dat is wel zo makkelijk en misschien nog wel lekkerder. Maar je kunt het er natuurlijk prima doorheen gooien.
Het eindresultaat was verrukkelijk! Anders dan andere keren, maar daarom juist wel heel erg lekker! Mijn zusjes waren ook onder de indruk en ik tel hun oordeel vaak zwaar mee! Een heerlijk maaltje dus, zeker eens proberen als je een keer op de échte Italiaanse manier lasagne wilt maken en iedereen even met open mond aan tafel wilt laten zitten omdat het zo ongelofelijk lekker smaakte! Hieronder het recept! Bon apetito!

Italiaanse lasagne

Hoofdgerecht voor 4 personen

Ingrediënten

Voor de lasagne
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 1 rode ui
  • 300 gram winterpeen
  • 2 stengels bleekselderij
  • eventueel 350 gram rundergehakt, als u voor de vleesvariant kiest
  • 1 blikje tomatenpuree, bij de vegetarische variant voeg je een extra blikje toe
  • 200 milliliter melk
  • 1 fles passata di pomodoro
  • 1 pak lasagnebladen
  • 180 gram Parmezaanse kaas, eventueel vervang je een deel voor een andere geraspte kaas.
Voor de belchamelsaus
  • 50 gram boter
  • 60 gram bloem
  • 500 milliliter volle melk
Bereidingswijze

Lasagne
Verwarm de oven voor op 200 graden. Verhit de olijfolie in een hapjespan. Snipper de ui, snijd de winterpeen in dunne plakjes en snijd de bleekselderij in dunne boogjes. Fruit deze groenten in de pan. Als je gehakt gebruikt voeg je deze na 5 minuutjes toe. Voeg daarna de tomatenpuree toe en roer dit rustig door. Breng eventueel op smaak met peper en zout. 
Voeg de melk toe en laat dit op een laag vuur goed inkoken.
Voeg daarna de passata toe, breng dit aan de kook en laat dit op een laag vuur staan pruttelen. Begin nu met de bechamelsaus.

Bechamelsaus
Smelt in een kleine pan de boter op een laag vuur. Meng hier de bloem door en laat dit een paar minuten garen. Voeg op laag vuur de melk steeds in kleine porties toe. Roer totdat de melk is opgenomen voordat je weer een nieuwe scheut toevoegt. Laat als alle melk is toegevoegd de saus op een laag vuur een paar minuten koken, breng eventueel op smaak met peper. 

Lasagne
Rasp de Parmezaanse kaas. Maak in een ovenschaal of braadslede laagjes. Eerst wat saus, daarna een laag lasagnebladen, dan weer saus, dan bechamelsaus en kaas. Een deel van de Parmezaanse kaas kun je ook vervangen door jonge of oude kaas, ook erg lekker. Herhaal dit proces van laagjes totdat alles op is, eindig wel met een laag bechamelsaus en daarover heen veel kaas. 
Bak de lasagne in een halfuur in het midden van de voorverwarmde oven. Als hij uit de oven komt is hij gelijk heerlijk om op te smikkelen! Bon apetito!

1 opmerking:

Huishoudelijke mededeling

Ik ben druk bezig mijn blog 'op te schonen'. Dit betekent dat relatief oude, weinig bekeken recepten die daarbij niet door mijzelf geschreven zijn van mijn site haal. Vandaar dat sommige recepten zijn verwijderd.
Dit vergt uitleg: aan het begin van mijn carrière als amateurkok nam ik recepten over, sinds een anderhalf jaar plaats ik enkel nog mijn eigen recepten online.
Op deze manier probeer ik mijn eigen authenticiteit te streven.
Maar vandaar dat sommige recepten 'verdwenen zijn'.
Excuses voor het ongemak!

P.S. Zijn er recepten die je echt mist? Stuur me een mailtje en wie weet ga ik aan de slag met mijn eigen versie !