Zoeken in deze blog

zondag 11 mei 2014

Kabeljauw in een zalig korstje met erwtenpuree en tartaarsaus

Gisteren heb ik heerlijk uitgebreid gekookt voor mijn gezin. Ik heb in een paar kookboeken zitten snuffelen voor het ideale gerecht, een gerecht dat we allemaal lekker zouden vinden. Ik belandde algauw in Jamie 30 minute meals, waar ik een heerlijk gerecht tegenkwam: Kabeljauw in een zalig korstje met erwtenpuree en tartaarsaus. Dat leek me erg geschikt en erg smakelijk! Bovendien kookt Jamie zo ongelofelijk lekker dat de keuze snel gemaakt was. Eigenlijk hoort er een salade bij, maar die heb ik weggelaten omdat daar pancetta in gebruikt werd, mijn moeder eet geen vlees. En ik zag de hoeveelheden, en ik dacht dat we daar met z’n vijven wel genoeg aan hadden.
Ik had niet gedacht dat ik in een half uurtje klaar was, ondanks de naam 30 minute meals. Ik had juist extra veel tijd uitgetrokken. Ik begon om half vijf, het eten stond om 6 uur op tafel. Moet je nagaan hoe snel Jamie dat dan doet! Ik heb veel respect voor hem en hij inspireert me ontzettend met zijn gevoel voor koken en smaken! Ik kijk graag naar zijn programma’s waar hij de hele wereld over reist! Een goeie aanrader, je krijgt gelijk zin om te koken!
Ik heb geen keukenmachine, duurt dus sowieso een stuk langer en ik kan niet zo razendsnel snijden zonder een van mijn vingers te beschadigen! En Jamie heeft zoveel ervaring, dit is echt voor hem een koud kunstje!
Dit maakte het gerecht niet minder lekker! De erwtenpuree is heerlijk, erwtjes met broccoli en muntsaus, aparte combinatie, maar dit maakt het extra speciaal en bovendien de moeite waard. Geen lastige bereiding. De kabeljauw kostte iets meer tijd. Je maakt eerst een broodkruim van wit brood, ansjovis en knoflook. Daarna maak je een sausje, soort tapenade van heerlijke zongedroogde tomaatjes, basilicum, een Spaans pepertje, Parmezaanse kaas, ansjovis en knoflook. Deze tapenade is ook heerlijk op een stokbroodje bij de borrel. Zo gemaakt en heeeerlijk! Daarna komt er nog balsamico azijn en citroen bij. Een erg lekker basis. Dit smeer je over de kabeljauw. Lekker dik, stond in het recept, maar dat viel bij ons niet in de smaak. Zo proef je de vis niet meer, de saus is erg sterk in smaak. Ik raad aan om iets minder te doen. In de oven en klaar heerlijk! De tartaarsaus is ook een koud kunstje, wij hadden over dus hebben we hem bewaard voor een volgende keer bij de gebakken aardappeltjes. Hieronder het recept!

Kabeljauw in een zalig korstje met erwtenpuree en tartaarsaus


Ingrediënten (voor 6-8 personen):

Erwtenpuree
4 middelgrote bakaardappelen
1 stronk broccoli
500 g diepvriesdoperwten
een flinke klont boter
1-2 dessertlepels muntsaus

Tartaarsaus
3 augurkjes
1 volle theelepel kleine kappertjes
een klein bosje verse bladpeterselie
½ blikje van 30 g ansjovis in olie
1 citroen
½ pot van 400 g mayonaise van goede kwaliteit
zoet paprikapoeder, om te bestuiven

Kabeljauw
1 theelepel venkelzaad
2 kabeljauwfilets van 600 g elk (of 6 van 180 g), met vel,zonder schubben of graten
een stuk van 200 g knapperig wit brood
4 tenen knoflook
½ blikje van 30 g ansjovis in olie
140 g zongedroogde tomaatjes in olie
een klein bosje vers basilicum
1 verse, rode Spaanse peper
40 g Parmezaanse kaas
1 citroen
balsamicoazijn
een paar takjes verse rozemarijn
een paar takjes verse tijm

Algemeen:
Olijfolie
extra vierge olijfolie
zeezout & zwarte peper

Om te beginnen 
Zet alle ingredienten en andere spullen klaar. Breng een volle ketel water aan de kook. Zet een grote steelpan op laag vuur. Zet het standaardmes in de keukenmachine.

Erwtenpuree
Schil de aardappelen (als je wilt kan het ook met schil), snijd ze dan in blokjes, doe ze met een snufje zout in de steelpan en giet er kokend water bij tot ze net onderstaan. Leg de deksel op de pan en draai het vuur iets hoger. Snijd het harde uiteinde van de steel van de broccoli, snijd de rest van de steel in stukjes en doe die bij de aardappeltjes in de pan. Breek de roosjes in gelijke stukjes en zet die nog even aan de kant.

Kabeljauw
Doe een paar flinke scheuten olijfolie in een grote braadslede, strooi er wat zout en peper en het venkelzaad bij, wrijf er de kabeljauwfilets mee in en leg ze op het vel. Besprenkel ze met nog wat olijfolie en zet ze 5 minuten onder de grill terwijl je het smeersel voor het korstje klaarmaakt.
Snijd het brood in grove stukken en doe ze in de keukenmachine. Heb je geen keukenmachine, gebruik een staafmixer of eventueel een blender. Hak ze fijn, doe er met draaiende motor 2 gepelde tenen knoflook en een paar drupjes olie uit het blikje ansjovis bij, en doe het kruimelige mengsel in een kom. Zet deze weg voor later.
Doe de helft van het blikje ansjovisfilets met de uitgelekte zongedroogde tomaatjes, 2 tenen gepelde knoflook, basilicum, Spaanse peper en het stuk Parmezaanse kaas in de lege keukenmachine. Rasp er met een fijne rasp de schil van de citroen bij en knijp de vrucht uit. Schenk er een paar scheutjes balsamicoazijn bij en hak alles tot een fijne pasta. Schraap tijdens het hakken een paar keer de rand van de kom schoon. Haal de vis uit de oven.
Schep een beetje van het mengsel op de filets en strijk deze er over uit. Strooi hier het broodkruim
over. Sprenkel een klein beetje olijfolie over de takjes rozemarijn en tijm, leg ze op de filets en zet ze nog 10 minuten in het midden onder de hete grill tot ze mooi goudbruin en lekker krokant zijn.
Erwtenpuree
Doe de erwten en de broccoliroosjes bij de aardappeltjes en leg de deksel terug op de pan.

Tartaarsaus
Spoel de keukenmachine of staafmixer of blender even vlug schoon en doe er de augurkjes, de kappertjes, de peterselie en het halve blikje ansjovis in, inclusief de olie. Pulseer ze een paar keer met een scheut extra vierge olijfolie en de schil en het sap van een halve citroen door elkaar. Hak het mengsel tot een vrij fijne pasta en doe deze samen met de mayonaise in een kommetje. Roer goed door elkaar, doe er het sap van de andere halve citroen bij en breng het mengsel goed op
smaak met peper, zout en wat je nog vind missen. Maak de saus af met een snufje zoet paprikapoeder, een stukje peterselie en een paar drupjes olijfolie en zet ze op tafel.
Erwtenpuree
Laat de groenten een paar minuten in een vergiet uitlekken en uitwasemen, doe ze dan terug in de pan. Doe er de boter, een flinke scheut olijfolie, een snufje zout en peper en de muntsaus bij, en stamp deze grof met een aardappelstamper. Het hoeft echt niet heel fijn, het is prima als er nog wat broccoliroosjes te zien zijn. Doe het mengsel in een serveerkom. Je kunt het natuurlijk ook gewoon uit de pan serveren.

Kabeljauw
Haal de kabeljauwfilets uit de oven als het korstje mooi goudbruin en krokant is. Zet ze dan samen met de erwtenpuree en tartaarsaus op tafel! Bon apetit! 



2 opmerkingen:

  1. Hi Emma!
    Wat leuk dat je ook een kookblog gestart bent :-) dit gerecht ziet er echt lekker uit! Ik heb dit kookboek ook, maar dit nog nooit gemaakt, ga ik zeker eens doen!
    Als je het leuk vindt om meer lezers te krijgen, moet je eens kijken op www.volrecepten.nl en www.receptenprikbord.nl! Je kunt daar je blog aan linken en dan krijg je meer bezoekers :-D !

    Groetjes, Jamie (kokenmetjamie.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Jamie,
      Ja hè, heerlijk! Ik ben benieuwd hoe het gesmaakt heeft, laat je het me weten? Ik heb me gelijk aangemeld bij die sites! Ideaal!

      Groetjes Emma

      Verwijderen

Huishoudelijke mededeling

Ik ben druk bezig mijn blog 'op te schonen'. Dit betekent dat relatief oude, weinig bekeken recepten die daarbij niet door mijzelf geschreven zijn van mijn site haal. Vandaar dat sommige recepten zijn verwijderd.
Dit vergt uitleg: aan het begin van mijn carrière als amateurkok nam ik recepten over, sinds een anderhalf jaar plaats ik enkel nog mijn eigen recepten online.
Op deze manier probeer ik mijn eigen authenticiteit te streven.
Maar vandaar dat sommige recepten 'verdwenen zijn'.
Excuses voor het ongemak!

P.S. Zijn er recepten die je echt mist? Stuur me een mailtje en wie weet ga ik aan de slag met mijn eigen versie !